Thinking about the inclusion that we have, to weave the inclusion that we want: reflecting about the political-pedagogical reorientation of the PME (Municipal Plan of Education) of Itaguaí/RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X32960

Keywords:

Municipal Education Plan of Itaguai, Inclusion, Special Education

Abstract

This article aims at investigating the Plano Municipal (Municipal Plan) from Itaguai/RJ, which was reformulated in the year 2015 and will be current until the year 2025. For this purpose and firstly acknowledging the relevance of the PME (2015) from Itaguai in what is related to the re-orientating the education in the municipality; this study had the objective of researching which inclusive reorientation is instituted for the pedagogical and educational assistance of the target-public students of the special education program of the municipality. In this sense as a methodological procedure we carry out a documental analysis that consisted the reflection of the current Plano Municipal de Educação de Itaguaí (Municipal Plan of Education of Itaguaí). The methodological conception of this research was founded in the inseparability between method and theory exposed in the Teoría Critica (Critical Theory) of education. The thought of Theodor Adorno (1995) inspired our analysis, as well as Damasceno (2006) and Costa (2010), commentators of his thought. We identified that the PME (2015) represents a very important achievement for the education of the municipality, since it presents political-pedagogical disposals that enhance the school inclusion of the target-public students of special education. Therefore it has become urgent that what was instituted by the PME (2015) is implemented in the institutive sphere of the democratic movements of this ensino network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Ferreira de Andrade, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Pedagoga pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) e Mestre em Educação pela mesma Universidade, através do PPGeduc (Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) Atualmente atua no cargo Professora I Educação Especial no Município de Duque de Caxias/RJ

Allan Rocha Damasceno, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Allan Damasceno têm sua área de formação inicial em Licenciatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal Fluminense, Orientador Educacional e Supervisor Escolar, atuando na perspectiva da constituição da escola democrática/inclusiva. Mestre e Doutor em Educação, com ênfase na modalidade de ensino Educação Especial, pela Universidade Federal Fluminense. É Professor Adjunto do Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

References

ADORNO, T.W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB n.9394/96 de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Norma Brasileira. ABNT, 9050. Acessibilidade de Pessoas Portadoras de Deficiências e Edificações, Espaço, Mobiliário e Equipamentos Urbanos 2004.

BRASIL. Plano Nacional de Educação, Lei n° 13.005/14. MEC, 2014.

BRASIL. O Plano Municipal de Educação – Caderno de Orientações. MEC, 2014.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - 2012. Cidades. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/cidadesat/xtras/perfil.php?codmun=330200&search=rio-de-janeiro|itaguai Acesso em agosto, 2015.

DAMASCENO, A. R. A formação dos professores e os desafios para a educação inclusiva: as experiências da escola Municipal Leônidas Sobrino Pôrto. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Federal Fluminense, p. 80-93, 2006.

DAMASCENO, A. R. Educação Inclusiva e Organização da Escola: Projeto Pedagógico na Perspectiva da Teoria Crítica.Tese apresentada ao Programa de Pósgraduação em Educação da FE/UFF, como requisito parcial para obtenção do grau de Doutor em Educação, p, 30-60, 2010.

GOMES, C. M. A. Feurerstein e a construção mediada do conhecimento. Porto Alegre: Artmed Editora, 2007.

ITAGUAÍ. Plano Municipal de Educação de Itaguaí: Educar para a Mudança – Participação, responsabilidade e ação. Itaguaí – Rio de Janeiro, 2015, 2025.

LIBÂNEO, J. C. OLIVEIRA, J. F. de. & TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 6. ed., São Paulo: Cortez, 2008.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Acção. Na área das necessidades educativas especiais. Conferência Mundial Sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e qualidade. Salamanca, Espanha, 7-10 de Junho de 1994.

Published

2019-05-06

How to Cite

Andrade, P. F. de, & Damasceno, A. R. (2019). Thinking about the inclusion that we have, to weave the inclusion that we want: reflecting about the political-pedagogical reorientation of the PME (Municipal Plan of Education) of Itaguaí/RJ. Special Education Magazine, 32, e48/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X32960