Alphabetization of target audience Special Education students: difficulties of regular education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X31566

Keywords:

Special Education, Alphabetization, PNAIC.

Abstract

This study addresses the main difficulties associated with the Inclusive Education, mentioned by the alphabetizing teachers, participants of the program National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC). The goal of the research was to uplift, together with the teacher-students, their main challenges related to the pedagogical practices, regarding the alphabetization of the target audience special education students enrolled in regular education. We utilized, as methodology, the field research, through the medium of semi-structured interview for the uplifting of data and the Historical and Cultural Perspective as a theoretical reference. We have concluded that the PNAIC has contributed in the formation of alphabetizing teacher by encouraging reflection about the Inclusive Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucia Cristina Dalago Barreto, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

DOUTORA EM EDUCAÇÃO E DOCENTE DA REDE ESTADUAL DE ENSINO

Elsa Midori Shimazaki, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

PÓS-DOC EM LETRAS E PROFESSORA DO PROGRAMA EM PÓS-GRADUAÇÃO DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ.

References

AQUINO, Júlio R. Groppa. Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: A alfabetização de crianças com deficiência: uma proposta inclusiva. Brasília: MEC, SEB, 2012a. Disponível em: . Acesso em: 07 mar 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a heterogeneidade em sala de aula e a diversificação das atividades: ano 02. Brasília: MEC, SEB, 2012b. Disponível em: < http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Formacao/Ano_3_Unidade_7_MIOLO.pdf>. Acesso em: 25 de abr 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Alfabetização para todos: diferentes percursos, direitos iguais. Brasília: MEC, SEB, 2012c. Disponível em: < http://pacto.mec.gov.br/>. Acesso em: 28 abr 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Inclusiva. Brasília: MEC, SEB, 2014. Disponível em: < http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/cadernosmat/PNAIC_MAT_Educ%20Incl_pg001-096.pdf>. Acesso em: 25 de abr 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A criança no ciclo de alfabetização. Brasília: MEC, SEB, 2015a. Disponível em: file:///C:/Users/ldala/Documents/Materiais%20PNAIC/CADERNOS%20PNAIC/caderno%202015%201.pdf. Acesso em: 27 de jun 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Currículo na perspectiva da inclusão e da diversidade: as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica e o ciclo de alfabetização. Brasília: MEC, SEB, 2015b. Disponível em: < http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Cadernos_2015/cadernos_novembro/pnaic_cad_1_19112015.pdf>. Acesso em: 25 de abr 2017.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir – Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 1998.

GALUCH, Maria Terezinha B.; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interfaces entre políticas educacionais, prática pedagógica e formação humana. Maringá, 2011. Disponível em: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89419159006>. Acesso em 29 de mar de 2016.

GIROTO, Claudia Regina Mosca; CASTRO, Rosane Michelli. A formação de professores para a educação inclusiva: alguns aspectos de um trabalho colaborativo entre pesquisadores e professores da educação infantil. Revista Educação Especial, Santa Maria: UFSM, v. 24, n. 41, p. 441-452, set./dez. 2011.

LURIA, Alexander Romanovitch. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Inclusão escolar e educação especial: das diretrizes à realidade das escolas. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. (Org.) Das Margens ao centro: perspectivas para as políticas públicas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara, SP: Junqueira &Marin, 2010. p.61-78.

MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia; et al. Professores de educação especial e a perspectiva da inclusão escolar: uma nova proposta de formação. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. (Org.) Das Margens ao centro: perspectivas para as políticas públicas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara, SP: Junqueira &Marin, 2010. p.123-139.

NÓVOA, Antonio (coord). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

PIETRO, Rosângela Gavioli. Políticas de inclusão escolar no Brasil: sobre novosvelhos significados para educação especial. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. (Org.) Das margens ao centro: perspectivas para as políticas públicas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara, SP: Junqueira &Marin, 2010. p.61-78.

REGO, Teresa Cristina. A indisciplina e o processo educativo: uma análise na perpectiva vygostikiana. In: AQUINO, Julio R. Groppa. (Org.) Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996, p. 83-102.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

VITALIANO, Célia Regina; VALENTE, Silza Maria Pasello. A formação de professores reflexivos como condição necessária para inclusão de alunos com necessidades especiais. In: VITALIANO, Célia Regina (Org.). Formação de professores para a inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais. Londrina: EDUEL, 2010. p.31-48.

VYGOTSKI, Lev Seminovitch. Obras Escogidas - III: Incluye Problemas del desarrollo de la psique. Moscú: Editorial Pedagógica, 1983.

VYGOTSKI, Lev Seminovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2019-04-03

How to Cite

Dalago Barreto, L. C., & Shimazaki, E. M. (2019). Alphabetization of target audience Special Education students: difficulties of regular education teachers. Special Education Magazine, 32, e43/ 1–17. https://doi.org/10.5902/1984686X31566