The lenguage of signs in the training of the professional of the area of applied human and social sciences

Authors

  • Weslley Kozlik Silva Faculdade Guairacá
  • Pollyana Pittner Faculdade Guairacá

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X31472

Keywords:

Professional Formation, Applied Human and Social Sciences, Pounds.

Abstract

An important issue that has been discussed is the growing requirement to improve the training of professionals to work with people with special needs, as an essential condition for the adequate inclusion of these people in all areas of social life. Deafness is one of the special conditions that the professional in the field of Human Sciences and Applied Social Sciences can encounter in their practice, and it is known that the deaf person's communication is through Libras (Brazilian Sign Language). Therefore, it is relevant to research on how the training of these professionals is taking place in undergraduate courses and whether the contents related to deafness, specifically in relation to Libras, are developed. The purpose of this study was to analyze the curricular disciplines of three courses in these areas in order to identify these aspects. According to the objectives to which this work was proposed, the methodology of documentary research was used, with a mixed character, that is, both qualitative and quantitative. The results point out that most of the institutions studied do not include this discipline in their curricula, emphasizing the importance of higher education institutions conduct periodic evaluations of their pedagogical projects and formative structures, seeking to adapt their teaching focused on the current social needs, because the presence of people with special needs in all spheres of social life is a reality for which we cannot close our eyes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Weslley Kozlik Silva, Faculdade Guairacá

Docente no curso de Psicologia da Faculdade Guairacá. Mestre em Educação na UNICENTRO. Especialista em Atendimento Educacional Especializado. Graduação em Psicologia no ano de 2011 - Faculdade Guairacá.

Pollyana Pittner, Faculdade Guairacá

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Guairacá (2017), com ênfase em Psicologia e Processos Educativos. Interessa-se por linhas de pesquisa em Educação, Psicologia da Educação e Educação Especial. Atualmente, trabalha no ramo do Comércio Eletrônico.

References

BARROS, K. R. S.; OLIVEIRA, S. S. Desafios e dificuldades na formação do professor diante de alunos com deficiência inseridos em salas regulares. S/a. In: MARTINS, S. E. S. O.; GIROTO, C. R. M.; SOUZA, C. B. G. Diferentes olhares sobre a inclusão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. 224 p. Disponível em: . Acesso em: 9 set. 2016.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Brasília, DF, 2005a.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de Abril de 2002. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Resolução CNE/CES 9/2004. Diário Oficial da União, Brasília, Outubro de 2004, Seção 1, p. 17.

BRASIL. Resolução CNE/CES 4/2005. Diário Oficial da União, Brasília, Julho de 2005, Seção 1, p. 26b.

BRASIL. CNE/CES 5/2011. Diário Oficial da União, Brasília, Março de 2011, Seção 1, p. 19.

CAPES. Tabela de Áreas de Conhecimento / Avaliação. 2017. Disponível em: . Acesso em: 17 set. 2017.

CHIZZOTTI, A. As ciências humanas e as ciências da educação. Revista E-Curriculum. São Paulo, n. 4, out-dez. 2016. Disponível em: . Acesso em: 4 mai. 2017.

CZERESNIA, D. Epidemiologia, Ciências Humanas e Sociais e a integração das ciências. Revista Saúde Pública. São Paulo, n. 6, out. 2008. Disponível em: . Acesso em: 4 mai. 2017.

GUARINELLO, A. C. et al. A disciplina de Libras no contexto de formação acadêmica em Fonoaudiologia. Revista CEFAC. São Paulo, n. 2, mar/abr. 2013. Disponível em: . Acesso em: 29 abr. 2017.

LEMOS, A. M.; CHAVES, E. P. A disciplina de Libras no ensino superior: Da proposição à prática de ensino como segunda língua. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – UNICAMP. Campinas, 2012.

MARTINS, V. G. O.; NASCIMENTO, L. C. R. Algumas análises da disciplina de Libras nos cursos de licenciaturas: Reflexões e desdobramentos. Revista Intellectus. São Paulo, n. 30, nov. 2014. Disponível em: . Acesso em: 15 mai. 2017.

ROSSI, R. A. A Libras como disciplina no Ensino Superior. Revista de Educação. São Paulo, n. 15, out, 2011. Disponível em: . Acesso em 26 abr. 2017.

SANTANA, E. P. O Direito e a comunicação: as Libras e os desafios da educação dos surdos. VI Jornada Internacional de Políticas Públicas. 2013, São Luís do Maranhão, Anais. São Luís do Maranhão, 2013. Disponível em: . Acesso em: 27 abr. 2017.

SANTOS, J. F.; ASSIS, M. R. As dificuldades do psicólogo no atendimento à pessoa com deficiência auditiva. Conexões Psi. Rio de Janeiro, n. 1, jan/jun. 2015. Disponível em: Acesso em: 27 abr. 2017.

SILVA, E. Formação de professores em educação especial: a experiência da UNESP – Campus de Marília – SP. 2009. 117 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – UNESP, Marília, São Paulo, 2009.

SILVA, L. M. Educação inclusiva e formação de professores. 2009. 90 f. Monografia (Pós-Graduação em Educação Profissional Tecnológica Inclusiva) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, 2009.

SOARES, C. H. R. A implementação da disciplina de Libras no ensino superior: questões para reflexão. X ANPED Sul, Florianópolis, 2014. Disponível em: . Acesso em: 26 abr. 2017.

SOBRAL, F. Desafios das Ciências Sociais no desenvolvimento científico e tecnológico contemporâneo. Sociologias. Porto Alegre, n. 11, jan/jun. 2004. Disponível em: . Acesso em: 11 out. 2017.

VIEIRA-MACHADO, L. M. C. Formação de professores de surdos: dispositivos para garantir práticas discursivas. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel. Pelotas, n. 36, mai/ago. 2010. Disponível em: . Acesso em: 21 abr. 2017.

YATIM, N.; PEREIRA, J. A. A aprendizagem de Libras como L2 no ensino superior. Centro Virtual de Cultura Surda. Revista Virtual de Cultura Surda. Rio de Janeiro, n. 18, jul. 2016. Disponível em:. Acesso em: 26 abr. 2017.

Published

2019-04-03

How to Cite

Kozlik Silva, W., & Pittner, P. (2019). The lenguage of signs in the training of the professional of the area of applied human and social sciences. Special Education Magazine, 32, e39/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X31472