Early intervention: practices and representations

Authors

  • Rosa Martins Professora Adjunta na Escola Superior de Educação de Fafe
  • Patrícia Freitas Docente de Educação Especial - Agrupamento de Escolas Vale D’Este- Barcelos
  • Olívia de Carvalho Professora adjunta na Escola Superior de Educação de Fafe
  • João Pascoinho Professor na Escola Superior de Educação de Fafe

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X28819

Keywords:

Early intervention, Practices, Representation.

Abstract

In order to know the practices of Early Intervention professionals and analyze the extent to which these practices are consistent with the representations of the families it was carried out this study with the participation of an Early Intervention professional and the mother of a child who benefits from the services provided by the same professional. It is a qualitative study of a comprehensive and interpretative nature. It was used as data collection instrument the semi-structured interview. The main results show that the practices of early intervention professionals don't distance themselves from representations of families over these practices. It can be said, from the discourse of the practices and representations, that we are dealing with an experienced E.I. professional with appropriate training that takes in her practice: knowledge, know -how and know how to be; she focuses her action in the family with everything that this implies and she is aware of the difficulties related to the Early Intervention. The results are congruent with that stipulated by Portuguese legislation for early intervention professionals. The communication between the professional and the family is preferably informal and in the speeches of the participants is not evident the existence of specific moments for tasks of monitoring and joint evaluation of the Individual plan of Early Intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Martins, Professora Adjunta na Escola Superior de Educação de Fafe

Doutoramento em Didatica e Organização Escolar

Especialização em Educação Especial

Patrícia Freitas, Docente de Educação Especial - Agrupamento de Escolas Vale D’Este- Barcelos

Licenciatura em Educação de Infancia

Especialização em Educação Especial domínio Intervenção Precoce

Olívia de Carvalho, Professora adjunta na Escola Superior de Educação de Fafe

Doutoramento em Psicologia 

 

João Pascoinho, Professor na Escola Superior de Educação de Fafe

Mestrado em Historia das Populações

References

BAILEY, D. et al. Familiy outcomes in early intervention: a framework for program evaluation and efficacy research. Exceptional Children, v. 64, n. 3, p.313-328, 1998.

CARVALHO, O. De pequenino se torce o destino: O valor da intervenção precoce. Porto: Legis Editora, 2011.

DEVANEY, C.l; MCGREGOR, C.; CASSIDY, A. Early Implementation of a Family-Centred Practice Model in Child Welfare: Findings from an Irish Case Study. Practice, Irep. 1-15, jun, 2017.

FERNANDES, D. Impacto da combinação de fatores de risco no desenvolvimento da criança: Estudos de caso em intervenção precoce. Porto: Universidade Portucalense, 2015. 116 p. Tese de mestrado – Mestrado em Educação Especial, área de especialização em Intervenção Precoce, Universidade Portucalense, Porto, 2015.

FERNANDES, P.; SERRANO, A..; BARBA, P. Diálogos sobre a intervenção precoce. Journal of Research in Special Educational Needs, agosto 2016, v.16, p. 373-377. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1471-3802.12161/epdf> Acesso em: 19 abr. 2017.

GRONITA, J et al. Intervenção precoce: O processo de construção de boas práticas. Sesimbra: Cooperativa TorreGuia, 2011.

MCWILLIAM, P.; WINTON, P.; CRAIS, E. Estratégias práticas para a intervenção centrada na família. Porto: Porto Editora, 2003.

PORTUGAL. Despacho Conjunto nº981/99, de 19 de outubro de 1999. Aprova as orientações reguladoras do apoio integrado a crianças com deficiências ou em risco de atraso grave de desenvolvimento e suas famílias, no âmbito da intervenção precoce constante do anexo ao presente diploma, que dele faz parte integrante. Diário da República. 2ª série, nº244, out. 1999.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº281/2009, de 6 de outubro de 2009. Cria o Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância, designado por SNIPI. Diário da República, 1ª série, nº193, out. 2009.

RAFAEL, S.; PISCALHO, I.. A intervenção precoce na infância e o (s) percurso (s) para a inclusão: um estudo de caso. Interacções, Lisboa, v.12, n. 41, p. 51-72, 2016. Disponivel em: < http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10835>. Acesso em 13 mai 2017.

SERRANO, A.; PEREIRA, A. Parâmetros recomendados para a qualidade da avaliação em intervenção precoce. Revista Educação Especial, Santa Maria, v.24, n.40, p.163-180, mai/ago. 2011. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial >Acesso em: 17 mai 2017.

Published

2018-08-14

How to Cite

Martins, R., Freitas, P., Carvalho, O. de, & Pascoinho, J. (2018). Early intervention: practices and representations. Special Education Magazine, 31(62), 495–512. https://doi.org/10.5902/1984686X28819