The teaching of physics for young people with intellectual disabilities: a proposal to facilitate inclusion in the Regular School

Authors

  • Angela Maria dos Santos Instituto Federal do Paraná - Campus Curitiba, Brasil / IFIMUP-IN, Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Portugal
  • Paulo Simeão Carvalho Instituto de Física dos Materiais da Universidade do Porto (IFIMUP-IN). Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Portugal.
  • Janeide Lima Alecrim Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente da Universidade Federal do Amazonas, Brasil / IFIMUP-IN, Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X27590

Keywords:

Inclusive education, Teaching of physics, Intellectual disability.

Abstract

This work is a research that aims to find and disseminate methods that facilitate the learning process in physics teaching, for young people and adolescents, with intellectual disability and/or cognitive deficit. The project was developed with students from the third cycle of public education in Portugal, aged between fifteen and seventeen, attended by the school's special education and also attending a regular classroom. The general goal was to understand the methods and pedagogical tools that promote or facilitate the scientific learning considering the teaching of Physics. Three students from different grades were chosen with intellectual disabilities of different levels and individual meetings were done and assessed how the different methodologies could help in the understanding of the concepts that had been worked in the room. We used different teaching methods with different pedagogical tools, based on Vygotsky's work and, through the Bloom Taxonomy, we defined the level of learning for each topic. It was confirmed that actually to promote an inclusive school it is necessary that the methods are changed, the group work and technologies are used in the classroom and are also considered tailored curricula for each case.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, L.W., et al. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Nova York: Addison Wesley Longman. 2001.

BLOOM, B.S.; HASTINGS, J.T.; MADANS, G.F.. Handbook on Formative and Sommative Evaluation of Student Learning. New York: McGraw Hill. 1971.

CAMARGO, E.P; VIVEIROS, E.R.; NARDI. R.. Trabalhando conceitos de óptica e eletromagnetismo com alunos com deficiência visual e videntes. X Encontro de Ensino de Física. Londrina. PR. Anais. 2006.

CARVALHO, E.N.S.; MACIEL, D.M.M.A.. Nova concepção de deficiência mental segundo a American Association on Mental Retardation - AAMR:sistema 2002. Temas em psicologia. v.11, n.2, 2003.

GONÇALVES, C.E.S; VAGULA, E.. Modificabilidade cognitiva estrutural de Reuven Feuerstein: uma perspectiva educacional voltada para o desenvolvimento cognitivo autônomo. IX ANPED Sul. Seminário em Pesquisa em Educação da Região Sul. Caxias do Sul. RS. Anais. 2012.

FERNANDÉZ, A.. Os idiomas do aprendente. Porto Alegre. Artmed. 2001.

FERRAZ, A.P.C.M.; BELHOT, R.V.. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. São Carlos. Gestão e Produção. v.17, n.2, 2010.

FEUERSTEIN, R. Instrumental Enrichment – An Intervention Program for Cognitive Modificability, Glenview, Illinois: Scott, Foresman and Company, 1980.

FREIRE, P.. Pedagogia do Oprimido. São Paulo. Editora Paz e Terra. 23 impressão. 1994.

LUCKASSON, R.; BORTHWICK-DUFFY, S.; BUNTINX, W. H. H.; COULTER, D. L.; Craig, E. M.; REEVE, A.; Snell, M. E. et al.. Mental Retardation – definition, classification, and systems of support. Washington, DC: American Association on Mental Retardation. 2002

MANTOAN, M.T. E.. Educação escolar de deficientes mentais: Problemas para a pesquisa e o desenvolvimento. Scielo Brasil. CEDES. Unicamp. SP. jan/abril, 46, 1999.

MANTOAN, M.T. E.. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo. Summus Editorial. 2015.

PORTUGAL, Lei de 27 de agosto de 2009 Estabelece o regime da escolaridade obrigatória e dá outras providências. Diário da República, 1a série, n. 166. Portugal. 2009.

SAMPAIO, C.T.; SAMPAIO, S. MR.. Educação Inclusiva: o professor mediando para a vida. Salvador. EDUFBA. 2009.

UNESCO, Declaração de Salamanca e Enquadramento da Acção na Área das Necessidades Educativas Especiais. Instituto de Inovação Educacional, Lisboa, 1994.

VYGOTSKY, L.S.. Mind in Society - The development of higher psychological processes. Cambridge. MA: Harvard Univesity Press. 1978.

Published

2018-12-11

How to Cite

Santos, A. M. dos, Carvalho, P. S., & Alecrim, J. L. (2018). The teaching of physics for young people with intellectual disabilities: a proposal to facilitate inclusion in the Regular School. Special Education Magazine, 32, e19/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X27590