The role of continuing education at work of Chemistry teachers with the deaf students

Authors

  • Jomara Mendes Fernandes Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Ivoni de Freitas Reis Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X27300

Keywords:

Chemistry teaching, Deafness, Teacher training.

Abstract

In Brazil, the presence of students with disabilities in the classroom is an irreversible fact and supported by law. Education is meant for everyone and more and more people are demanding it. As a result, more and more deaf students are enrolled in regular schools. However, teachers are not trained, especially chemistry, for the work efficiently with these students. These professionals arrive in schools unprepared for the various special educational needs that they find there. Thus, the purpose of this article is to report the experience derived from the application of a short course that aimed to train teachers and foster discussions regarding the teaching and learning process of chemistry for deaf students. The short course, lasting four hours, was divided into a theoretical part and a practical part, and had fifteen participants. As a result, teachers' lack of information about special education - particularly the deaf student - was evident and the theme is discussed in order to give theoretical support to the practice of teachers.

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Author Biographies

Jomara Mendes Fernandes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Química da Universidade Federal de Juiz de Fora, na área de Educação em Química, onde desenvolve projetos ligados ao ensino de química para surdos e cegos. Possui graduação em Química-Licenciatura e Bacharelado Interdisciplinar em Ciências Exatas e da Natureza pela mesma universidade. Mestre em Educação em Química, desenvolveu projetos ligados a elaboração de estratégias de ensino para alunos surdos e terminologias científicas em Libras. 

Ivoni de Freitas Reis, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Química pela Universidade Federal de Viçosa - UFV, mestrado e doutorado em História da Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP. Atualmente é professor permanente - adjunto IV - da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, onde atua como sub-chefe do departamento de química e coordena o PIBID - Sub-Projeto Química Presencial - desde 2012. Atual delegada do Conselho Regional de Química de Juiz de Fora, tem experiência na área de Química, na Formação de Professores, ênfase em Educação Química, atuando principalmente nos seguintes temas: Estratégias de Ensino de Química, Educação Inclusiva para Surdos e para Cegos, História da Química e História da Ciência e Ensino.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Fernandes, J. M., & Reis, I. de F. (2019). The role of continuing education at work of Chemistry teachers with the deaf students. Special Education Magazine, 32, e7 / 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X27300