Experience of people with disabilities in higher education: a look at the experience of empowerment and self-advocacy

Authors

  • Taísa Caldas Dantas Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26760

Keywords:

People with disabilities, Higher education, Self-advocacy, Empowerment.

Abstract

This article focuses on the experience of students with disabilities in higher education. The objective is to analyze how the insertion of people with disabilities at this level of education leads to the experience of empowerment and selfadvocacy and breaks with social isolation. The story illuminates that it is not today that the experiences of exclusion mark the life of the social group constituted by people with disabilities, which remains in a situation of intense social disadvantage. This research is part of the field of knowledge of Cultural Studies in Education, and adhered to the approach of qualitative research, in which the voices of students with disabilities of the Federal University of Paraíba were analyzed. The findings of this research reveal that insertion in higher education generates autonomy and participation; The university is an environment that creates opportunities for people with disabilities to interact with people without disabilities, generating a circle of friendships; The presence of students with disabilities in the university can also lead to the non-acceptance of them by the other colleagues, who can not understand the position of self-reports; The teaching practices are key elements to favor or not the process of empowering people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taísa Caldas Dantas, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB (2011), graduada em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa (2007) e em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2010). Trabalha como Professora Adjunta da Universidade Federal da Paraíba, vinculada ao Centro de Educação no Departamento de Habilitações Pedagógicas (DHP). Leciona na área de conhecimento da Educação Especial no curso de Pedagogia e demais licenciaturas. Coordena o curso de especialização a distância Gênero e Diversidade na escola. Atualmente é vice-coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Emocionalidade, vinculado ao CNPQ, onde coordena a linha de pesquisa Educação Emocional, Empoderamento e Inclusão. Também integra o Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher e Relações de sexo e gênero (NIPAM), da UFPB e vinculado ao CNPQ. Atua principalmente nos seguintes temas: Educação Emocional, Educação Especial, Direito das Pessoas com Deficiência, Autoadvocacia e Empoderamento, Pesquisa Educacional, Direito das Mulheres/Relações de Gênero e Estudos Culturais.

References

BERESFORD, P. Empowerment and Emancipation. Encyclopedia of Disability. Ed. Gary L. Albrecht. Vol. 2. Thousand Oaks, CA: SAGE Reference, 2013. 593-601. Gale Virtual Reference Library. Web. 22 Oct. 2013. Disponível em:

<http://go.galegroup.com/ps/i.do?id=GALE%7CCX3469300294&v=2.1&u=ubcolumbia&it=r&p=GVRL&sw=w&asid=d4cd5c3e0dfd1290638286a54995e13e>. Acesso em: 20 ab. 2014.>

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.

________. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

________. INEP. Ministério da Educação. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior (2009) . Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnico2009.pdf> Acesso em 10/02/2012.

________. Decreto n° 7.612/2011. Institui o Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência: Plano Viver sem Limites. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7612.htm>. Acesso em: 23 set. 2013.

CORAGGIO, J. L. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? In: TOMMASI, Lívia de; WARDE, Miriam Jorge e HADDAD, Sérgio (Orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos Culturais, educação e pedagogia. In: Revista Brasileira de Educação. Maio/Jun/Jul/Ago, Nº 23, 2003, p. 36 -61.

DANTAS, T. C. Jovens com deficiência como sujeito de direitos: o exercício da autoadvocacia como caminho para o empoderamento e a participação social. João Pessoa: UFPB, 2011. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba, 2011.

ESCOSTEGUY, A. C. D. Cartografias dos Estudos Culturais: uma Versão Latino Americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FARIAS, A. Q. de. Gênero e Deficiência: Vulnerabilidade Feminina, Ruptura e superação. Dissertação de Mestrado, apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), 2011.

FERREIRA, W. B. Invisibilidade, crenças e rótulos: Reflexão sobre a profecia do fracasso educacional na vida de jovens com deficiência. IV Congresso Brasileiro sobre Síndrome de Down. Família, a gente da inclusão. 09-11 de Setembro de 2004. Bahia. Disponível em: Acesso em 04 mar. 2012

_________. EJA e Deficiência: estudo da oferta da modalidade EJA para estudantes com deficiência. In: AGUIAR, Márcia Angela (Org.). Educação de Jovens e Adultos: o que dizem as pesquisas. Recife: Gráfica J. Luiz Vasconcelos, 2009, p. 75-128.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Edições Paz e Terra, 1970.

GARNER, P.; SANDOW, S. Advocacy, Self-advocacy and Special Needs. London: David Fulton, 1995.

GLAT, R. Auto-defensoria / Auto-gestão: movimento em prol da autonomia de pessoas com deficiência mental - uma proposta político-educacional. Anais do 9º Congresso Estadual das APAEs de Minas Gerais, disponível em CDRom. Belo Horizonte/MG, 2004.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1988.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed .Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JOHNSON, R.; SILVA, T. T. da (Org. e trad.). O que é, afinal, Estudos Culturais? 3. ed. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2006a.

KINCHELOE, J. L; MCLAREN, P. Repensando a teoria crítica e a pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens / tradução: Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-35.

McVILLY, K. R.; Roger J. S.; Trevor, R. P; Rosanne, M. B. S. Self-advocates have the last say on friendship. Disability & Society. Vol. 21, No. 7, December 2006, pp. 693–708.

NEVES, L. de A. Memória, história e sujeito: substratos da identidade. História Oral. Vol. 03, p. 109-16. Minas Gerais, 2000.

NEVES, T. R. L. Educar para a cidadania: promovendo a autoadvocacia em grupos de pessoas com deficiência. São Carlos: UFSCAR, 2005. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos.

POUPART, J.; DESLAURIERS, J. P.; GROULX, L. H.; LAPERRIÉRE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. A pesquisa qualitativa: Enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

SKLIAR, C.. Pedagogia (Improvável) da Diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2003.

SOARES, A. M. M. Nada sobre nós sem nós: formando jovens com deficiência para o exercício da autoadvocacia. João Pessoa: UFPB, 2010. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba, 2010.

WEHMEYER, M. L.; AGRAN, M.; HUGHES, C. Teaching self-determination to students with disabilities: basic skills for successful transition. PH Brookes Publishing Company, 1998.

WILLIAMS, P.; SHOULTZ, B. We can speak for ourselves: self-advocacy by mentally handicapped people. London: Souvenir, 1982.

Published

2018-08-14

How to Cite

Dantas, T. C. (2018). Experience of people with disabilities in higher education: a look at the experience of empowerment and self-advocacy. Special Education Magazine, 31(62), 525–538. https://doi.org/10.5902/1984686X26760