The Home Pedagogical Assistance of students who can not physically attend school for health reasons: systematic review of the investigations carried out between 2002 and 2015

Authors

  • Geraldo Eustáquio Moreira Universidade de Brasília - UnB, Professor Adjunto, Brasília, DF, Brasil. Endereço Pessoal: SQN 316, Bloco D, Ap. 409, Asa Norte, Brasília/DF, CEP: 70775-040. Telefone: 61-9.92302134
  • Helma Salla Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF, Professora, Brasília, DF, Brasil. Universidade de Brasília - UnB, Professor Adjunto. Endereço Pessoal: SCRN 714/15, Bloco C, Entrada 22, Ap. 102, Asa Norte, Brasília/DF, CEP: 70761-630 Telefone: 61-9.91404781

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26680

Keywords:

Hospital pedagogy, Home Pedagogic Assistance, Bedridden student

Abstract

This research is related to home pedagogical service (HPS) in Brazil. The publications in the national databases on HPS, from 2002 to 2015, were analyzed. Specifically, the research data, such as the year of publication, the scientific text modality, the unit of the federation, the focus of the studies were analyzed. Research and the methodologies used, observing the categories and subcategories related to the context of the HPS. The keywords of the abstracts were used to construct a list of descriptors present in the texts related to the HPS, through the search of citation data and the factor h. The bibliographic research with quantitative research approach was used to analyze the works published in the CAPES portal and in the Google Academic site. The use of the phrase "home pedagogical assistance" was used as a parameter and 277 researches were selected, when 10 HPS related papers were found. Harzing's Publish, Mendeley, OringinPro8 and Word clud art software were used for the analyzes and, for the most significant results, tag clouds were made. The results showed that there are few researchers in Brazil who are concerned about the contexts and the effectiveness of HPS; That there is initial and continuing training in the area of HPS, even in a timely manner, with the majority in the South region; That the index h of many works was non-existent or zero, being 2 the largest, which shows a scientific research still not very significant in the area of HPS. In this sense, there is a growing area of research related to HPS, which enables the growth of training and information of a society concerned with this type of pedagogical service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília - UnB, Professor Adjunto, Brasília, DF, Brasil. Endereço Pessoal: SQN 316, Bloco D, Ap. 409, Asa Norte, Brasília/DF, CEP: 70775-040. Telefone: 61-9.92302134

Doutor em Educação Matemática pela PUCSP. Professor Adjunto da Universidade de Brasília - UnB. Pesquisador dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação (PPGE) e Gestão Pública (PPGP).

Helma Salla, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF, Professora, Brasília, DF, Brasil. Universidade de Brasília - UnB, Professor Adjunto. Endereço Pessoal: SCRN 714/15, Bloco C, Entrada 22, Ap. 102, Asa Norte, Brasília/DF, CEP: 70761-630 Telefone: 61-9.91404781

Mestre em Ensino de Ciências pela UEG. Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2002.

BITTENCOURT, L. A. F.; PAULA, A. de. Análise Cienciométrica de Produção Científica em Unidades de Conservação Federais do Brasil. Enciclopédia Biosfera, v. 8, n. 14, pp. 2044–2054, 2012.

CORREIA, L. M. Alunos com Necessidades Educativas Especiais nas Classes Regulares de Ensino. Porto: Porto Editora, 1997.

________. Educação Especial e Inclusão: Quem disser que uma vive sem a outra não está no seu perfeito juízo. Porto: Porto Editora, 2003.

________. Inclusão e Necessidades Educativas Especiais: Um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora, 2008a.

________. Dificuldades de aprendizagem específicas: Contributos para uma definição portuguesa. Porto: Porto Editora, 2008b.

DE PAULA, M. E. A. T.; ZAIAS, E.; SILVA, M. C. R. Políticas públicas em defesa do direito à educação: análise dos projetos de lei para expansão das classes hospitalares e atendimentos pedagógicos domiciliares no Brasil. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 4, n. 2, pp. 54-68, 2015.

ESTEVES, C. R. Pedagogia hospitalar: um breve histórico. Disponível em: http://www.smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espacovirtual/espaco-educacao-saude/classes-hospitalares. Acesso em 4 dez. 2015.

GISBERT, J. P.; PANÉS, J. Índice H de Hirsch: una nueva herramienta para medir la producción científica. Cirugía Española, Vol. 86, número 4, pp. 193-1955 2009.

LAPLANE, A. L. F.; JAJBHAY, S. F.; FREDERICO, J. C. C. Crianças com doença renal crônica não estudam? Revista Crítica Educativa, v. 1, n. 2447-4223, p. 218-229, 2015.

MARQUES, F. Os limites do Índice H. Pesquisa Fapesp, v. 207, p. 35-39, 2013.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social teoria método e criatividade. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MOREIRA, G. E. Resolvendo problemas com alunos com Transtornos Globais do Desenvolvimento: desafios e conquistas. Educação Matemática em Revista-RS, v. 01, n. 15, 2014. pp. 38-48.

________. A Educação Matemática Inclusiva no contexto da Pátria Educadora e do novo PNE: reflexões no âmbito do GD7. Educação Matemática em Pesquisa. São Paulo, v. 17, n. 3, 2016a. pp. 1-10.

________. O ensino de Matemática para alunos surdos: dentro e fora do texto em contexto. Educação Matemática em Pesquisa. Vol. 18, n. 2. São Paulo, 2016b. pp. 741-757.

MOREIRA, G. E.; MANRIQUE, A. L. O que pensam os professores que ensinam Matemática sobre a inclusão de alunos com NEE? Perspectivas sociológicas e educacionais em estudos da criança: as marcas das dialogicidades. Revista Luso-brasileira, 2012.

________. Educação inclusiva: representações sociais de professores que ensinam matemática. In: TARTUCI, D. Educação Especial e Inclusão: das políticas públicas às práticas educativas. Poíesis Pedagógica, UFG, vol. 12, pp. 127-149, 2014a.

________. Percepções dos professores acerca da inclusão de alunos com NEE em aulas de Matemática em Braga (Portugal) e no Distrito Federal (Brasil). Perspectivas da Educação Matemática, v.7, n. 14, pp. 136-201. 2014b.

________. Challenges in Inclusive Mathematics Education: Representations by Professionals Who Teach Mathematics to Students with Disabilities. Creative Education, 5, 470-483, 2014c.

PETERS, I. O direito à educação da criança em tratamento de saúde. Trabalho de Conclusão de Curso. Curitiba: Universidade Federal do Paraná-UFPR, 2015.

SALLA, H.; SANTOS, P. F.; RAZUCK, R. C. de S. R. Atendimento Domiciliar: ações e reflexões sobre a inclusão de um aluno com polineuropatia sensitivo motora. In: CAIXETA, J. E.; SOUSA, M. A.; SANTOS, P. F. (Ed.). Educação e Psicologia: mediações possíveis em tempos de inclusão. Curitiba, PR: Editora CVR, 2015. p. 173-192.

THOMAZ, P. G.; ASSAD, R. S.; MOREIRA, L. F. P. Uso do Fator de impacto e do índice H para avaliar pesquisadores e publicações. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 96, n. 2, p. 90-93, 2011.

XAVIER, L. Pedagogia hospitalar: que espaço é esse? 2013. Trabalho de Conclusão do Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRS, Porto Alegre, 2013.

YAMAKAWA, E. K.; KUBOTA, F. I.; BEUREN, F. H.; SCALVENZI, L.; CAUCHICK-MIGUEL, P. A. Comparing the bibliographic management softwares: Mendeley, EndNote and Zotero. Revista Comunicação, v. 26, n. 2, p. 167-176, 2014.

VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

________. Obras Escogidas V. Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 1997.

________. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

________. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

________. La imaginación y el arte em la infancia. Madrid: Akal, 2007.

________. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Revista Educação e Pesquisa, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011.

ZAIAS, E.; DE PAULA, E. M. A produção acadêmica sobre práticas pedagógicas em espaços hospitalares: análise de teses e dissertações. Revista Educação, Unisinos, v. 14, n. 3, p. 222-232, 2010. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/701. Acesso em 20 out. 2016.

Published

2018-03-11

How to Cite

Moreira, G. E., & Salla, H. (2018). The Home Pedagogical Assistance of students who can not physically attend school for health reasons: systematic review of the investigations carried out between 2002 and 2015. Special Education Magazine, 31(60), 119–138. https://doi.org/10.5902/1984686X26680