Challenges faced by Translators and Interpreters of LIBRAS in Mathematics classes

Authors

  • Vanessa de Paula Correa Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Anderson Roges Teixeira Góes Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Heliza Colaço Góes Instituto Federal do Paraná - IFPR

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26527

Keywords:

Inclusive education, Deaf students, Translator and interpreter of Libras, Mathematics

Abstract

Inclusive education has as a principle that school is the right of all and that the individuals participating in the learning process must develop and learn in the same space, having met their special needs. As for working with deaf students, it is necessary for the school community to promote knowledge and integration between deaf and hearing peers. Also, to work the specifics of the deaf student, it is necessary to have one more subject, besides the teacher and the student, the professional Translator and Interpreters of LIBRAS (TILS). With this, the present text seeks to identify the main difficulties encountered by TILS during their working in classes in the mathematics discipline. Initially, are analyzed texts that indicate the rights of persons with disabilities, on the bias of the deaf student, showing the legislation that ensure the inclusion of these students in the regular classes of education, the regulation of the exercise of the profession of TILS and a vision as to how the teacher, the TILS and the deaf student view the teaching of mathematics in an inclusive perspective. In the sequence was applied a questionnaire composed of 21 questions (objective and discursive) to seven TILS, seeking to verify some characteristics and difficulties experienced by these professionals. Based on the analysis of the data obtained it is evident the absence of specific signs for mathematical terms leading to one of the main obstacles encountered in translations and interpretations in class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa de Paula Correa, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2016). Atualmente é professor da Escola Cristã de Curitiba. Tem experiência na área de educação inclusiva em Matemática.

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutor em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (2012), Mestre em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (2005), Especialista em Tecnologias em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2010), Especialista em Desenho Aplicado ao Ensino da Expressão Gráfica pela Universidade Federal do Paraná (2003) e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2001). Atualmente é professor efetivo do Departamento de Expressão Gráfica e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Teoria e Prática de Ensino, ambos na Universidade Federal do Paraná. Possui experiência de 14 anos na Educação Básica, disciplinas de Matemática e Desenho Geométrico. Possui experiência nas áreas de: i) Educação: Tecnologia Educacional e Expressão Gráfica no ensino de matemática; e ii) Pesquisa Operacional: KDD - Knowledge Discovery in Database e Otimização na construção de Grade Horária;

Heliza Colaço Góes, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná; Mestra em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2012); Especialista em Matemática pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2010); e Licenciada em Matemática - Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2006). Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal do Paraná - campus Paranaguá. Pesquisadora do grupo de pesquisa "Grupo de estudos e pesquisa das relações interdisciplinares da Expressão Gráfica", atuando em linhas de pesquisas que mostram as relações existentes entre a Expressão Gráfica e demais áreas do conhecimento, principalmente a Matemática, desenvolvendo novas metodologias de ensino com o auxílio de recursos tecnológicos e na formação de professores.

Published

2018-06-06

How to Cite

Correa, V. de P., Góes, A. R. T., & Góes, H. C. (2018). Challenges faced by Translators and Interpreters of LIBRAS in Mathematics classes. Special Education Magazine, 31(61), 285–298. https://doi.org/10.5902/1984686X26527