The treatment that the educational inclusion of the public of special education receives in UFU’s (Universidade Federal de Uberlândia) Developing and Expanding Institutional Plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X24768

Keywords:

Inclusion, PIDE, UFU.

Abstract

We tried to identify the concept of inclusion fomented in the Developing and Expanding Institutional Plans (PIDEs) and if the goals and actions listed in the documents contribute to minimize physical and attitudinal barriers faced by disabled students in the institutional area. To accomplish this study, we chose the documental research, using, as a source of data, national official documents and the ones from the institution. The national ones were the regulatory laws which guide education in general, including the higher level. Therefore, laws, decrees, opinions, normative instructions, technical notes, etc., which were produced from 1996 to 2015, were used. Two versions of PIDE (developing and expanding institutional plans) (2008- 2012/2010-2015), university council minutes, UFU’s statute, internal regiment and other documents were used. We found that inclusion, under the effects of the historical process, becomes, nowadays, a state imperative and gets to universities, given that, according to the neoliberal vision, education becomes a condition so that people can operate with the inclusion logic in all their actions. We also found that, at UFU, this inclusive imperative can be seen in the documents (PIDEs) in two ways: through the social inclusion and the accessibility as a policy of students insertion and permanence.

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Author Biographies

Márcia Guimarães de Freitas, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2009), graduação em Licenciatura Ciências pelo Centro Universitário do Triângulo (1992) e graduação em Curso de Ciências, Licenciatura Plena Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Bebedouro (1995). Mestrado em Educação na linha de Estado, Políticas e Gestão da Educação na Universidade Federal de Uberlândia (UFU); local em que ocupa o cargo de Técnico em Assuntos Educacionais.

Lázara Cristina da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário do Triângulo (1994), mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2009). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal de Uberlândia. Foi coordenadora do Centro de Ensino, Pesquisa, Extensão e Atendimento em Educação Especial - CEPAE/FACED/UFU de 2009 a 2013. Foi Coordenadora da Linha de Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFU de abril de 2010 a maio de 2015. Coordenadora do Curso de Pedagogia da UFU. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, educação, educação de surdos, inclusão escolar , Estagio Supervisionado, Políticas de formação docente e Educação Especial e Inclusiva, formação do professor, formação continuada de professores e Educação a Distância.

Published

2018-08-14

How to Cite

Freitas, M. G. de, & Silva, L. C. da. (2018). The treatment that the educational inclusion of the public of special education receives in UFU’s (Universidade Federal de Uberlândia) Developing and Expanding Institutional Plans. Special Education Magazine, 31(62), 513–524. https://doi.org/10.5902/1984686X24768