Prejudice and bullying in the constitution of a teacher: a deaf woman experiences

Authors

  • Saionara Figueiredo Santos Instituto Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina
  • Susana Inês Molon Universidade Federal de Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X20179

Keywords:

Prejudice, Bullying, Deaf people.

Abstract

This article approaches the issue of prejudice and bullying in the constitution of a deaf woman, a Brazilian Sign Language teacher of Rio Grande do Sul. It is part of a qualitative research based on the socio-historical approach, which used semi-structured interviews with a deaf teacher as well as imagery resources, what made the emergence of life narratives of the research subject possible. For data analysis, we used the technique of content analysis, being prejudice the main category. The deaf teacher, through her positioning and her experiences, said that her life story was marked by prejudice and bullying episodes. The narratives demonstrated the need for deepening these two themes, emphasizing three analysis units to which they relate: a) prejudice and bullying within the school; b) hearing-deaf prejudice; and c) deaf-deaf prejudice. The results showed that prejudice in school and in deaf-hearing relationship has been addressed by society, but deaf and deaf bias needs to be addressed and discussed, as well as Audism and Surdophobia. The very constitution of the deaf teacher provides a better understanding on the history of suffering and overcoming, wrapped around Deaf Education, and also on how it affects the process of constituting the subject inserted into a hearing society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saionara Figueiredo Santos, Instituto Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduada em Tecnologia em Saneamento Ambiental pela Faculdade de Tecnologia Centec (FATEC - Cariri). Atualmente, trabalha como Professora da área de Tradução, no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC - Câmpus Palhoça Bilíngue). Tem focado seus projetos na área da Surdez, Educação de Surdos e Educação Ambiental para surdos, nas quais está inserida desde antes de sua graduação. Possui certificações da UFSC para interpretar e ministrar aulas focadas na LIBRAS (ProLibras).

Susana Inês Molon, Universidade Federal de Rio Grande

Professora Associada nível IV da Universidade Federal do Rio Grande, Bolsista em produtividade do CNPq. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas (1988), mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995), doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela PUC/SP(2000) e pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas - Unicamp. Professora, pesquisadora/orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental da FURG. Foi Coordenadora do PPGEA no período de 2005-2006. Desenvolve projetos de pesquisa e extensão na área de Psicologia Social, Psicologia Educacional e Educação Ambiental. Tem experiência na área de Psicologia Social e Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: abordagem sócio-histórica, educação estética, constituição do sujeito e formação continuada de educadores(as).

Published

2016-11-07

How to Cite

Santos, S. F., & Molon, S. I. (2016). Prejudice and bullying in the constitution of a teacher: a deaf woman experiences. Special Education Magazine, 29(56), 723–736. https://doi.org/10.5902/1984686X20179