Analysis of the notion of justice in students with high skills / giftedness: an educational contribution

Authors

  • Bernadete Fatima Bastos Valentim Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO
  • Carla Luciane Blum Vestena Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X20149

Keywords:

Intellectual giftedness, Piaget, Justice notion, Education.

Abstract

Giftedness is known for the traits of creativity, engagement with the task, and above-average ability. (RENZULLI, 2014). There are other little explored traits such as, for example, autonomous moral .. The present article had as objective to analyze the notion of justice of students with high abilities / giftedness. The subjects studied were ten elementary and middle school students aged between 11 and 16 identified with high abilities / giftedness in the school context and attending multifunctional resource rooms in two public schools of a municipality in the interior of the State of Paraná / Brazil . Data were obtained through the Piagetian clinical method and the research instrument was the semistructure interview composed of moral dilemmas involving the categories of immanent justice, retributive, distributive justice and respect for rules. The study demonstrated that these students have a broad understanding and sensitivity regarding the injustices that occur in the general context of society as well as respect for the rules. We conclude that the aspects related to autonomous morality were evident in the students investigated by the demonstration of a refined notion of justice. However, it is necessary the development of pedagogical actions that allow discussions on topics of their interest in order to favor the construction of cooperative environments. Finally, we emphasize that it is fundamental that teachers know the characteristics of high skills / giftedness in order to stimulate the exercise of moral autonomy and thus offer opportunities to act according to these principles in cooperative environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bernadete Fatima Bastos Valentim, Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Possui graduação em Pedagogia com habilitação em Educação Infantil e Orientação Educacional pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Atua na área de Educação - Educação Especial com pesquisas em altas hailidades/superdotação. Professora colaboradora do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Pedagoga da Rede Estadual de Ensino do Estado do Paraná.

Carla Luciane Blum Vestena, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Professora Adjunta "C" da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010). Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2003). Possui graduação em Pedagogia Orientação Escolar pela Universidade Federal do Paraná (1996) e Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Paraná (1997). E especialização em Educação Especial: Atendimento às Necessidades Especiais pela Univale (2008). Membro da Sociedade Brasileira Jean Piaget, SBJP, Brasil. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED), Associado do GT de Psicologia da Educação. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE). Membership in the Jean Piaget Society (JPS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Aprendizagem e Desenvolvimento Humano; Processos Perceptuais e Cognitivos; Valores e Moralidade; Educação Ambiental. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação Strictu Sensu da Unicentro. E também atua no cursos de Licenciaturas e nos Mestrados em Educação e Geografia, especificamente na linha de Educação, Cultura e Diversidade, na Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro (Gurapuava, Paraná, Brasil).

Published

2017-10-25

How to Cite

Bastos Valentim, B. F., & Blum Vestena, C. L. (2017). Analysis of the notion of justice in students with high skills / giftedness: an educational contribution. Special Education Magazine, 32, e34/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984686X20149