Social skills, social interaction and school inclusion of a blind child

Authors

  • Marina Pereira de Souza Faculdade Estácio de Sergipe
  • Priscila Alcântara Bezerra Silva Faculdade Estácio de Sergipe
  • Maria Luiza Pontes de França Freitas Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Escola de Ciências e Tecnologia
  • Graziela Maria da Silva Gatto Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X20002

Keywords:

Social skills, Blind child, School inclusion.

Abstract

This article has the following objectives: (a) analyze the social skills and school inclusion of a blind child; (b) characterize the social skills of that child; (c) characterize the social interaction of blind children in the context of inclusive education. To meet these objectives was carried a qualitative descriptive research design, by multi methods, with case study of a child with total blindness, 11-year-old student at a regular school in the public school system. Video recordings were made of the social interaction of blind children in the school context. Parents and teachers completed the SSRS-BR² inventory, used for characterizing the social skills of the child. The results obtained indicate that the child has a repertoire of social skills below average, with lower scores related to social resourcefulness skills, assertiveness, cooperation and affection. Responsibility as the class of more developed social skills. It was observed that children interact more frequently with teachers and with colleagues in the resource room and reject initiatives interaction of child seers. The child has deficits in some classes of social skills which ultimately interfere with your relationship with colleagues and consequently in the inclusion process. In this sense it is important that larger studies are developed with visually impaired children, to which extend the formulation of pedagogical practices which encourage the development of skills and the promotion of social interactions satisfactory in the school context.

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Author Biographies

Marina Pereira de Souza, Faculdade Estácio de Sergipe

Possui graduação em Psicologia (2014). Atua na área clínica e escolar/educacional. Bolsista de pós graduação em Terapia Cognitivo Comportamental pela Faculdade Estácio de Sergipe (2015 em andamento). Pós graduanda em Docência no Ensino Superior (2015).

Priscila Alcântara Bezerra Silva, Faculdade Estácio de Sergipe

Graduada em Psicologia (2014). Pós graduanda em Terapia Cognitivo Comportamental pela Faculdade Estácio de Sergipe (2015 em andamento). Atua na área clínica.

Maria Luiza Pontes de França Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Escola de Ciências e Tecnologia

Possui graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (2005), graduação em Formação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (2006), mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2008) e doutorado em Psicologia (Comportamento e Cognição) pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSCAR (2012). É membro do GT-Relações Interpessoais e Competência Social da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP) desde 2010. Os temas mais frequentes na sua produção científica consistem em: desenvolvimento e comportamento humano, interação social, habilidades sociais, educação especial e aprendizagem de alunos com necessidades especiais, dotação e talento, deficiência visual, inclusão, valores humanos, condutas delitivas, intervenção. Tem experiência nas seguintes áreas: Psicologia Escolar Educacional, Relações Interpessoais em diferentes contextos, Inteligência Emocional e desenvolvimento de talentos, Formação de Professores, Habilidades Sociais de profissionais da área de Educação, Saúde e Organizacional.

Graziela Maria da Silva Gatto, Universidade Estadual de Campinas

Psicóloga, com mestrado em Psicologia Social pela Universidade Federal de Sergipe, especialização em Psicodrama pela PROFINT/SE e doutoranda do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual de Campinas/SP. Possui experiência de trabalho como apoiadora institucional da Rede Cegonha pelo Ministério da Saúde/SE, como psicóloga em um Centro de Referência da Assistência Social (CRAS) localizado no município de Aracaju / SE e como assessora executiva na Coordenadoria de Políticas Públicas para as Mulheres do Estado de Sergipe (CPPM). Estagiou no campo da Saúde Pública, em instituições de Saúde Mental, com base nos princípios e diretrizes da Política Nacional de Humanização do Ministério da Saúde (PNH). Atuou como professora no curso de Psicologia da Faculdade Estácio de Sergipe - FASE (Aracaju/SE) e, atualmente, faz parte do corpo docente do curso de Psicologia da Faculdade Pio Décimo (Aracaju / SE), com experiência de pesquisa em temáticas relacionadas à saúde pública, políticas públicas para as mulheres e análise institucional.

Published

2016-08-09

How to Cite

Souza, M. P. de, Silva, P. A. B., Freitas, M. L. P. de F., & Gatto, G. M. da S. (2016). Social skills, social interaction and school inclusion of a blind child. Special Education Magazine, 29(55), 323–336. https://doi.org/10.5902/1984686X20002