The use of digital technologies in calculus teaching at UFPel: An analysis of GAMA project initiatives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40950

Keywords:

Teaching and learning calculus, Digital information and communication technologies, Collaborative Environments

Abstract

This paper sought to address the use of technologies aimed at enhancing mathematical learning at the university level. We sought to identify impacts of the GAMA project initiatives: Mathematics Support Group of the Federal University of Pelotas - UFPel that use Digital Information and Communication Technologies (TDIC) to create and make available audiovisual support resources and collaborative virtual spaces. The first part of this study reports the project experience in the production of pedagogical videos. Among other aspects, a presentation was made of the process of elaboration and availability of the videos in the referred channel, as well as their use in GAMA activities. The second part of the work reported on the project experience with the WhatsApp groups, which were created with the goal of providing collaborative virtual spaces. In particular, we present the result of an investigation that analyzed the content of 3,647 messages posted by students, scholars and teachers in the two existing groups. The research results allow us to conclude that the resources recently added to GAMA activities represented important alternatives to enhance the teaching / learning process in mathematics, resizing and resignifying the space traditionally assigned to the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cícero Nachtigall, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Possui Graduação em Curso de Licenciatura Plena em Matemática, Mestrado em Matemática e mestrado em Educação Matemática, Doutorado em Matemática. Atualmente, é professor associado da Universidade Federal de Pelotas e cursa Doutorado em Educação nesta instituição.


Henrique David Campelo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Atualmente é discente de Matemática (Licenciatura) na Universidade Federal de Pelotas.

Pierre Teixeira da Silva, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Atualmente é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Bolsista CAPES desde março de 2021; Especialista em Alfabetização Matemática. Licenciado em Matemática.

Rejane Pergher, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Possui graduação em Matemática Aplicada e Computacional (Bacharelado), mestrado em Matemática Aplicada e doutorado em Engenharia Mecânica. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Pelotas.

References

BORBA, M. C.; OECHSLER, V. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba. 2018; v. 11, n.2, p. 391 - 423.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.

CATAPANI, E. C. Cálculo em Serviço: um estudo exploratório. Bolema, Rio Claro – SP. 2001; v.14, n.16, p. 48 - 62.

DÖRR, R. C.; MUNIZ, C. A.; PINA NEVES, R. S. Operações algébricas e funções como obstáculos à aprendizagem no cálculo. In: 1 Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática. 2016; Bonito, MS. Anais do 1 LADIMA, Bonito, MS.

GALLO, P.; PINTO, M. D. G. Professor, esse é o objeto virtual de aprendizagem. Tecnologias na Educação. 2010. p. 1-12.

GOMES, E. Ensino e aprendizagem de cálculo na engenharia: um mapeamento das publicações nos COBENGEs. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. 2012; Canoas. p. 1-9.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre. 2000; v. 3, n. 1. p. 137-144.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus; 2013.

NETO, A. A. O.; VERSUTI, A.; VAZ, W. F. Perspectivas para o uso do WhatsApp no estímulo à aprendizagem dos sujeitos. In: Semana de Licenciatura e Seminário da Pós-graduação em Educação para Ciências e Matemática. 2016; Goiânia. p. 222-236.

REIS, F. S. A tensão entre rigor e intuição no ensino de Cálculo e Análise: A visão de professores-pesquisadores e autores e livros didáticos [tese]. Campinas: Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas; 2001. 302 p.

Published

2021-03-10

How to Cite

Nachtigall, C., Campelo, H. D., da Silva, P. T., & Pergher, R. (2021). The use of digital technologies in calculus teaching at UFPel: An analysis of GAMA project initiatives. Ciência E Natura, 43, e33. https://doi.org/10.5902/2179460X40950