Cure or conservation: a socio-environmental dilemma in continuing teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X28731

Keywords:

Teacher training. Socio-environmental challenges. Forest.

Abstract

There are many contemporary socio-environmental challenges: socio-environmental quality and sustainability of cities, mitigation and coping with climate change, water and solid waste management, forest management, growing demand and energy alternatives, among others. In this context, the research was driven by the following question: in what terms teachers, in a process of continuous formation, base their decision-making on a socio-environmental dilemma involving the forest theme? The research was based on a qualitative approach and was carried out in the context of a process of continuous training of teachers. The analyzes refer to a case study (fictitious, but credible) entitled "Cure or conservation: human health and the ecosystem". The positions of the teachers brought together knowledge from two areas: natural sciences and social sciences, approaching them; considered aspects such as identity, culture and traditional knowledge, avoiding positions that exorcize the alterity and the sovereignty of scientific knowledge in relation to others. Despite of to their specific academic education, teachers integrated knowledge, in an authentic interdisciplinary attitude in the consideration of the socio-environmental dilemma proposed in the training. The teachers' discussions were legitimate, their positions pertinent and they were actual, considering the concerns that are manifested in the environmental field.

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Author Biographies

Lidiane Amaral Barbosa, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2011). Participou como bolsista (PROEXT/MEC/2009) no "Programa de Extensão: Universidade além muros: programa de integração do ensino, pesquisa e extensão em comunidades urbanas e ribeirinhas da Amazônia", com carga horária de 20h/semana, durante o ano de 2010. Bolsista do projeto piloto (UFPA/ SEDUC/MODERNA PLUS 2010) ensino, pesquisa e extensão em Quatro Escolas Públicas de Belém (PA): Observar o uso de recursos multimídias em biologia, com carga horária de 20h/semana. Mestra em Educação em Ciências e Matemáticas (área de concentração em Educação em Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (Mestrado Acadêmico) - PPGECM - IEMCI - UFPA (2014-2017).

Elinete Oliveira Raposo, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela UFPA/IEMCI (2004). Especialista em Educação e Problemas Regionais UFPA (2000). Licenciada Licenciatura Plena Em Física pela Universidade Federal do Pará (1998). Atualmente é professora assistente da Universidade Federal do Pará. em experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem, ensino de ciências, ensino de física e educação para sustentabilidade.

Nadia Magalhães da Silva Freitas, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Ciências (Microbiologia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982) e doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido - Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (2008). Foi professora universitária efetiva da Universidade Federal dde Roraima (1992-2008). Atualmente é professora universitária efetiva da Universidade Federal do Pará, com atuação no Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI). Tem experiência na área de Educação em Ciências, tratando dos seguintes tema: questões sociambientais, educação científica para o contexto amazônico, temas sociocientíficos, educação para o desenvolvimento sustentável. Também discute temas como capital social, desenvolvimento local e nutrição.

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Published

2018-03-27

How to Cite

Barbosa, L. A., Raposo, E. O., & Freitas, N. M. da S. (2018). Cure or conservation: a socio-environmental dilemma in continuing teacher training. Ciência E Natura, 40, e28. https://doi.org/10.5902/2179460X28731

Issue

Section

Teaching

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