THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS IN KEEPING WITH THE THEMATIC APPROACH OR CONCEPTUAL: A REFLECTION FROM SURVEYS LOOKING AT THE NATURAL SCIENCE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X18951Keywords:
Três momentos pedagógicos, Abordagem temática, Abordagem Conceitual.Abstract
This study aims to present the results obtained from an analysis performed on selected articles from I to IX National Research Meeting in Science Education (ENPECs) that mention the dynamics of Pedagogical Three Moments (3MP) known as: Curriculum Home (PI), Knowledge Organization (OC) and Knowledge Application (AC), in which he investigated the (3MP) has been used in line with the curricular perspective of Thematic Approach Using Text Analysis Discourse analysis as a methodology, it was revealed that the 3MP are being developed both as a classroom methodology as structuring curricula in line with thematic approach or Conceptual Approach. Also analyzed in which education levels and regions of the country coming spreading dynamics and the spread occurs more sharply in the south, and the works are developed, mostly in the context of high school.Downloads
References
ARAUJO, L. B., NIEMEYER, J., MAGOGA, T., MUENCHEN, C. A Concepção Freireana e os Três Momentos Pedagógicos: Alguns Resultados dos Trabalhos Apresentados nos Encontros Nacionais de Pesquisa em Ensino de Física (EPEF). VI Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire, 2012, Santa Maria/RS.
CHAVES, M. H., PIMENTEL, N. Uma proposta metodológica para o ensino de ácidos e bases numa abordagem problematizadora. Atas do I Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/ São Paulo, 1997.
DELIZOICOV, D. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. Dissertação de mestrado. São Paulo: IFUSP/FEUSP, 1982.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1989.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A.; PERNAMBUCO, M.C.A. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
FERREIRA, M.V.; NIEMEYER, J.; PANIZ, C.M.; MUENCHEN, C. A utilização da Problematização Inicial no Ensino de Ciências: um olhar a partir dos Encontros Nacionais de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPECs). In. VIII Seminário Nacional: Diálogos com Paulo Freire - Por Uma Pedagogia dos Direitos Humanos. Bento Gonçalves/RS, 2014.
FILHO et al. Desafios e potencialidades na elaboração de uma proposta de ensino com base em temas. IX Encontro Nacional em educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/São Paulo, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOULART, S. F.; FREITAS, D. S. Unidades Didáticas interdisciplinares: possibilidades e desafios. V Encontro Nacional em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2005.
LOPES, ANGOTTI & MORETTI. Função afim e conceitos unificadores: o ensino de matemática e Física numa perspectiva conceitual e unificadora. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
MUENCHEN, C. A disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. Florianópolis: UFSC, 2010. 273 p. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
MUENCHEN, C. DELIZOICOV, D. Concepções sobre Problematização na Educação em Ciências. Enseñanza de las Ciencias, v. 1, p. 2447-2451, 2013.
MUENCHEN, C., DELIZOICOV D. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciênc. Educ. Bauru, v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014.
MUENCHEN, C., DELIZOICOV, D. PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS NA REGIÃO DE SANTA MARIA/RS: ALGUMAS CARACTERÍSTICAS. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPC). Florianópolis, SC, 2009.
MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. Práticas de Ensino de Ciências na região de Santa Maria/RS: algumas características. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.3, n. 2, p. 47-65, mai./ago. 2010.
OlIVEIRA, et al. Cadeia Alimentar: modelos e modelizações no ensino de Ciências Naturais. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2003.
SAUERWEIN, I.; TERRAZZAN, E. A. A utilização do referencial teórico de Paulo Freire na compreensão de um processo de acompanhamento da prática pedagógica de professores de física. V Encontro Nacional em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2005.
SOLINO, A. P., GEHLEN, S. T. A contextualização na Abordagem Temática Freireana Ensino de Ciências por Investigação. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/São Paulo, 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.