THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS IN KEEPING WITH THE THEMATIC APPROACH OR CONCEPTUAL: A REFLECTION FROM SURVEYS LOOKING AT THE NATURAL SCIENCE EDUCATION

Authors

  • Marines Verônica Ferreira Universidade Federal de Santa Maria
  • Catiane Mazocco Paniz Universidade Federal de Santa Maria Instituto Federal Farroupilha
  • Cristiane Muenchen Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X18951

Keywords:

Três momentos pedagógicos, Abordagem temática, Abordagem Conceitual.

Abstract

This study aims to present the results obtained from an analysis performed on selected articles from I to IX National Research Meeting in Science Education (ENPECs) that mention the dynamics of Pedagogical Three Moments (3MP) known as: Curriculum Home (PI), Knowledge Organization (OC) and Knowledge Application (AC), in which he investigated the (3MP) has been used in line with the curricular perspective of Thematic Approach Using Text Analysis Discourse analysis as a methodology, it was revealed that the 3MP are being developed both as a classroom methodology as structuring curricula in line with thematic approach or Conceptual Approach. Also analyzed in which education levels and regions of the country coming spreading dynamics and the spread occurs more sharply in the south, and the works are developed, mostly in the context of high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marines Verônica Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós graduação Educação em Ciências: química da vida e saúde.

Catiane Mazocco Paniz, Universidade Federal de Santa Maria Instituto Federal Farroupilha

Professora do Instituto Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós graduação em Educação em Ciências: química da vida e saúde

Cristiane Muenchen, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do departamento de Física e dos programas de Pós graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática e Ensino de Física.

References

ARAUJO, L. B., NIEMEYER, J., MAGOGA, T., MUENCHEN, C. A Concepção Freireana e os Três Momentos Pedagógicos: Alguns Resultados dos Trabalhos Apresentados nos Encontros Nacionais de Pesquisa em Ensino de Física (EPEF). VI Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire, 2012, Santa Maria/RS.

CHAVES, M. H., PIMENTEL, N. Uma proposta metodológica para o ensino de ácidos e bases numa abordagem problematizadora. Atas do I Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/ São Paulo, 1997.

DELIZOICOV, D. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. Dissertação de mestrado. São Paulo: IFUSP/FEUSP, 1982.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1989.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A.; PERNAMBUCO, M.C.A. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

FERREIRA, M.V.; NIEMEYER, J.; PANIZ, C.M.; MUENCHEN, C. A utilização da Problematização Inicial no Ensino de Ciências: um olhar a partir dos Encontros Nacionais de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPECs). In. VIII Seminário Nacional: Diálogos com Paulo Freire - Por Uma Pedagogia dos Direitos Humanos. Bento Gonçalves/RS, 2014.

FILHO et al. Desafios e potencialidades na elaboração de uma proposta de ensino com base em temas. IX Encontro Nacional em educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/São Paulo, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOULART, S. F.; FREITAS, D. S. Unidades Didáticas interdisciplinares: possibilidades e desafios. V Encontro Nacional em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2005.

LOPES, ANGOTTI & MORETTI. Função afim e conceitos unificadores: o ensino de matemática e Física numa perspectiva conceitual e unificadora. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

MUENCHEN, C. A disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. Florianópolis: UFSC, 2010. 273 p. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

MUENCHEN, C. DELIZOICOV, D. Concepções sobre Problematização na Educação em Ciências. Enseñanza de las Ciencias, v. 1, p. 2447-2451, 2013.

MUENCHEN, C., DELIZOICOV D. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciênc. Educ. Bauru, v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014.

MUENCHEN, C., DELIZOICOV, D. PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS NA REGIÃO DE SANTA MARIA/RS: ALGUMAS CARACTERÍSTICAS. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPC). Florianópolis, SC, 2009.

MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. Práticas de Ensino de Ciências na região de Santa Maria/RS: algumas características. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.3, n. 2, p. 47-65, mai./ago. 2010.

OlIVEIRA, et al. Cadeia Alimentar: modelos e modelizações no ensino de Ciências Naturais. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2003.

SAUERWEIN, I.; TERRAZZAN, E. A. A utilização do referencial teórico de Paulo Freire na compreensão de um processo de acompanhamento da prática pedagógica de professores de física. V Encontro Nacional em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru/São Paulo, 2005.

SOLINO, A. P., GEHLEN, S. T. A contextualização na Abordagem Temática Freireana Ensino de Ciências por Investigação. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindóia/São Paulo, 2013

Published

2016-01-31

How to Cite

Ferreira, M. V., Paniz, C. M., & Muenchen, C. (2016). THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS IN KEEPING WITH THE THEMATIC APPROACH OR CONCEPTUAL: A REFLECTION FROM SURVEYS LOOKING AT THE NATURAL SCIENCE EDUCATION. Ciência E Natura, 38(1), 513–525. https://doi.org/10.5902/2179460X18951

Issue

Section

Teaching

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.