The woman in Brazilian cinema and the attempt to move away from heteronormativity: a reading of Dona Flor e seus dois maridos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X74006

Keywords:

Brazilian cinema, Patriarchy, Dona Flor e seus dois maridos, Heteronormativity

Abstract

This work seeks to evaluate cinema as a preponderant vehicle for the dissemination of sexual and gender ideologies in Brazilian society. More specifically, this study focuses on the analysis of the constitution of female identity in the film Dona Flor e seus dois maridos (1976) in order to address how the protagonist of that film tries, in one way or another, to transgress the heteronormativity and, by extension, the patriarchal code.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lizandro Carlos Calegari, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutorando em Letras (UFSM). Bolsista CAPES.

References

Dona Flor e seus dois maridos. Direção de Bruno Barreto. Manaus: Videolar S. A. (Sob licença da Paramount Home Entertainment [Brazil] Ltda), 1976.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense, 1981.

FOSTER, David William. Gender and Society in Contemporary Brazilian Cinema. Austin: University of Texas Press, 1999.

FOSTER, David William. Producción cultural e identidades homoeróticas: teoría y aplicaciones. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica, 2000.

FOSTER, David William. Consideraciones sobre el estudio de la heteronormatividade en la literatura latinoamericana. Letras: literatura e autoritarismo, Santa Maria, n. 22, jan.-jun., 2001.

FOSTER, David William. Queer Issues in Contemporary Latin American Cinema. Austin: University of Texas Press, 2003.

LEITE, Sidney Ferreira. Cinema brasileiro: das origens à retomada. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2005.

PINTO, Céli Regina Jardim. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2003.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero, patriarcalismo, violência. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.

Published

2006-01-01

How to Cite

Calegari, L. C. (2006). The woman in Brazilian cinema and the attempt to move away from heteronormativity: a reading of Dona Flor e seus dois maridos. Literatura E Autoritarismo, (7). https://doi.org/10.5902/1679849X74006

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>