Theater and society: An approach to Liberdade, liberdade, by Millôr Fernandes and Flávio Rangel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X73879

Keywords:

Contemporary Brazilian theater, Theater of resistance, Millôr Fernandes, Flávio Rangel

Abstract

Anchored in contributions by Schiller (1991); Magaldi (1997, 2008); Pavis (2005); Pallottini (2006) and Heliodora (2008), with regard to the constitution of theatrical discourse, by Cotrim (2002); Olivieri (2009) and Santana (2009) regarding the military dictatorship and censorship, and the theoretical assumptions of Pesavento (1998); Esteves (1998) and White (1994) for the approach of the relations that are established between Literature and History, this article will analyze the importance of Literature in the formation of national identity, as well as the possibilities of using History with the purpose of awakening the conscience of readers. In the 1960s and 1970s, Brazilians experienced censorship in the theater during successive military governments. The play Liberdade, Liberdade (1965), by Millôr Fernandes and Flávio Rangel is among the pioneering works of political resistance theater, as it denounced the repressive scheme that dominated the country. To carry out this work, the basic procedure was a bibliographical research. The work ranges from the dramatic to the comic, supported by political discourse. Through the work Liberdade, Liberdade it is possible to reflect on the themes that stood out in the sixties and seventies, such as military power, the nation's nonconformity and the relentless pursuit of freedom of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Haydê Costa Vieira, Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul

Graduada em Letras – Licenciatura – Habilitação: Português/Literatura pela Universidade
Federal de Mato Grosso do Sul – Campus de Três Lagoas e integrante do Grupo de Pesquisa
CNPq ÍCARO.

Wagner Corsino Enedino, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campus de Três Lagoas
e pesquisador do Grupo de Pesquisa CNPq ÍCARO.

References

BUENO, Rodrigoh. Liberdade, liberdade: um marco na dramaturgia brasileira. Jornal de teatro. Disponível em: <http://www.jornaldeteatro.com.br/materias/reportagem/13-liberdadedramturgia.html> Acesso em: 09 jul. 2009.

CORTEN, André. Discurso e representação do político. In: INDURSKY, Freda e FERREIRA, Maria C. Leandro (Orgs.). Os múltiplos territórios da análise do discurso. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1999, p. 37-52. (Ensaios 12)

COTRIM, Gilberto. Saber e fazer história. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2002.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL DE TEATRO. Liberdade, liberdade.

Disponível em: <http://www.itaucultural.org.br/aplicexternas/enciclopedia_teatro/index.cfm?fuseaction=espetaculos_biografia&cd_verbete=447&lst_palavras=&cd_idioma=28555>. Acesso em: 31 mar. 2009

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL DE TEATRO. Teatro de resistência.

Disponível em: <http://www.itaucultural.org.br/aplicExternas/enciclopedia_teatro/index.cfm?fuseaction =conceitos_biografia&cd_verbete=613>. Acesso em: 27 jul. 2009.

ESTEVES, Antônio R. O novo romance histórico brasileiro. In: ANTUNES, Letizia Zini (Org.). Estudos de literatura e linguística. São Paulo: Arte & Ciência, 1998.

FERNANDES, Millôr; RANGEL, Flávio. Liberdade, liberdade. Porto Alegre: L&PM, 2006.

FREITAS, Maria Teresa de. Romance e história. Uniletras, 11, n.11, Ponta Grossa, 1989, p. 109-118.

FREITAS, Ludmila Sá de; RAMOS, Rosangela Patriota Ramos. Calabar: o tema da traição no teatro da resistência democrática e o debate historiográfico. Revista Horizonte Científico, Uberlândia, n. 4, p. 1-26, 2005. Disponível em: <http://www.propp.ufu.br /revistaeletronica/>. Acesso em: 09 jul. 2009.

HELIODORA, Barbara. O teatro explicado aos meus filhos. Rio de Janeiro: Agir, 2008

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 3 ed. rev. e ampl. São Paulo: Global Editora, 1997.

MAGALDI, Sábato. Iniciação ao teatro. 7. ed. São Paulo: Ática, 2008.

NEW YORK TIMES. O New York Times comenta Liberdade, liberdade. In: FERNANDES, Millôr & RANGEL, Flávio. Liberdade, liberdade. Porto Alegre: L&PM, 2006. p. 9-11.

OLIVIERI, Antonio Carlos. O regime militar e a liberdade de expressão. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/historia-brasil/censura-ditaduramilitar.jhtm>. Acesso em 27 jul. 2009.

PAES, Maria Helena Simões. A década de 60: rebeldia, contestação e repressão política. 4. ed. São Paulo: Ática, 2004.

PALLOTTINI, Renata. O que é dramaturgia. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Contribuição da história e da literatura para a construção do cidadão: a abordagem da identidade nacional. In: LEENHARDT, Jacques & PESAVENTO, Sandra Jatahy (orgs.). Discurso histórico e narrativa literária. Campinas: Editora da UNICAMP, 1998.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. Trad. Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

SANTANA, Miriam Ilza. Censura no período da ditadura. Infoescola: navegando e aprendendo. Disponível em: <http://www.infoescola.com/historia/censura-noperiodo-da-ditadura/>. Acesso em: 02 ago. 2009.

SCHILLER, Friedrich. Teoria da tragédia. Introd. e notas de Anatol Rosenfeld. São Paulo: EPU, 1991.

WIKIPEDIA. Liberdade, liberdade. Disponível em: <http://pt.wikipedia.org/wiki/Liberdade, _liberdade>. Acesso em 31 mar. 2009.

WHITE, Hayden. As ficções da representação factual. In: _____. Tópicos do discurso. São Paulo: EDUSP, 1994.

Published

2010-01-01

How to Cite

Vieira, H. C., & Enedino, W. C. (2010). Theater and society: An approach to Liberdade, liberdade, by Millôr Fernandes and Flávio Rangel. Literatura E Autoritarismo, (15), 109–128. https://doi.org/10.5902/1679849X73879