War clicks: considerations about photography in Meio Sol Amarelo, by Chimamanda Ngozi Adichie
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X71763Keywords:
Meio Sol Amarelo, Literature and photography, Memory, Chimamanda Ngozi AdichieAbstract
The present work aims to discuss the relevance of photography in the novel Meio Sol Amarelo (2008), written by Chimamanda Ngozi Adichie, considering excerpts about war photos and personal portraits. Thus, the idea that photographs are fundamental instruments for the characters to recognize their own identity during the Biafra War was articulated as a hypothesis, since war conflicts imply the loss of customs. For this research, the interpretation of the literary text was supported by the theoretical texts of Serva (2017), Montier (2015) and Kossoy (1998). In this way, it became possible to perceive that war photography has documentary value, but it was not well regarded by individuals who experienced the conflicts. Furthermore, for the characters in the novel, photography plays not only a memorial function, but also an affective and investigative one.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Meio Sol Amarelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos Vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. São Paulo: Papirus, 2012.
DURÃO, Fabio Akcelrud. Metodologia da pesquisa em literatura. São Paulo: Parábola, 2020.
FALOLA, Toyin; HEATON, Matthew M. A history of Nigeria. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
KOSSOY, Boris. Fotografia e memória: reconstituição por meio da fotografia. In: SAMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Editora Hucitec, 1998.
ISER, Wolfgang. Os atos de fingir ou o que é fictício no texto ficcional. In: COSTA LIMA, Luiz. Teoria da literatura em suas fontes. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2002. v. 2.
MONTIER, Jean-Pierre (Dir.). De la photolittérature. Transactions photolittéraires. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2015.
POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SERVA, Leão. A “Fórmula da Emoção” na Fotografia de Guerra: Como as imagens de conflitos se relacionam com a tradição iconográfica explorada por Aby Warburg. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, PUC-SP, 2017.
SIMSON, Olga von. Imagem e memória. In: SALMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Editora Senac SP, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literatura e Autoritarismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).