Application of Servqual method in a health cooperative: an analysis of quality in services
DOI:
https://doi.org/10.5902/2359043244240Keywords:
cooperative management, medical services cooperative, quality in servicesAbstract
The services sector has a significant role in the Brazilian economy, being responsible for a relevant part of the country's GDP. In this context, the quality of services has been widespread, as it is essential that service providers provide their customers with ideal quality, meeting their needs. Based on this premise, this study aimed to analyze the perception of managers of companies contracting health plans regarding the quality of services of a health cooperative located in the extreme south of Brazil using the SERVQUAL method proposed by Parasuraman et al. (1988). For that, a quantitative and exploratory research was carried out, with the application of a questionnaire. As for data analysis, the SERVQUAL scale was used to measure the quality of services. Thus, the results obtained with SERVQUAL demonstrated that all dimensions of quality were outside the ideal, being necessary to generate improvements on the part of the cooperative.
Downloads
References
ABU-EL SAMEN, A. A.; AKROUSH, M. N.; ABU-LAIL, B. N. Mobile SERVQUAL: A comparative analysis of customers' and managers' perceptions. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 30, n. 4, p. 403-425, 2013. DOI: https://doi.org/10.1108/02656711311308394
AGÊNCIA NACIONAL DE SAÚDE SUPLEMENTAR. Foco Saúde Suplementar. Rio de Janeiro. 2014. Disponível em: http://www.ans.gov.br/images/stories/Materiais_para_pes.pdf.
AGÊNCIA NACIONAL DE SAÚDE SUPLEMENTAR - ANS. Caderno de informação saúde suplementar. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: http://www.ans.gov.br/planos-de-saude-e-operadoras/informa.
AGENDA INSTITUCIONAL DO COOPERATIVISMO. Anuário do Cooperativismo Brasileiro 2019. 2019.
AGENDA INSTITUCIONAL DO COOPERATIVISMO. SISTEMA OCB - CNCOOP, OCB, SESCOOP. 2015. Disponível em: http://www.goiascooperativo.coop.br/arquivos/downloads/agenda-institucional-do-cooperativismo-2015-1-11129914.pdf.
AHMED, Z. S. M.; SHOEB, Z. H. Measuring service quality of a public university library in Bangladesh using SERVQUAL. Performance Measurement and Metrics, v. 10, n. 1, p. 17-32, 2009. DOI: https://doi.org/10.1108/14678040910949666
AKDERE, M.; TOP, M.; TEKINGÜNDÜZ, S. Examining patient perceptions of service quality in Turkish hospitals: The SERVPERF model. Total quality management & business excellence, v. 31, n. 3-4, p. 342-352, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/14783363.2018.1427501
ANJOS, E. G. As Singularidades das Cooperativas de Trabalho Autênticas. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, v. 1, n. 1, p. 80-91, 2017.
ASSUNÇÃO DE MORAES, T. et al. Qualidade em Serviços e Dispositivos Móveis: Uma Análise a Partir da Aplicação do Modelo Servqual. Revista FSA, v. 14, n. 4, 2017. DOI: https://doi.org/10.12819/2017.14.4.2
BALDWIN, A. E. Service quality in an Australian private dental network. The TQM Journal, v. 26, n. 4, p. 360-367, 2014. DOI: https://doi.org/10.1108/TQM-01-2014-0008
BEBKO, C. P. Service intangibility and its impact on consumer expectations of service quality. Journal of Services Marketing, v. 14, n. 1, p. 9-26, 2000. DOI: https://doi.org/10.1108/08876040010309185
BEZERRA, A. L. R. et al. Aplicação da escala SERVQUAL para a análise da qualidade dos serviços nas academias de musculação dos municípios de Angicos e Macau. 2019.
BRASIL, Casa Civil. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990: Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da união, v. 128, n. 182, 1990.
BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Evolução do cooperativismo no Brasil. DENACOOP em ação. Brasília, DF, 2006.
CALDEIRA, A. C. G. Avaliação da qualidade dos serviços de saúde através do modelo SERVQUAL. 2019, 85p. Dissertação (Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia), Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2019.
CANÇADO, A. C.; GONTIJO, M. C. H. Princípios cooperativistas: origem, evolução e influência na legislação brasileira. Encontro de Investigadores Latino-Americano de Cooperativismo, v. 3, 2005.
CARVALHO, M. L. F. et al. Aplicação da ferramenta servqual para a análise da qualidade em serviços e benchmarking: estudo de caso em empresas varejistas. GEPROS: Gestão da Produção, Operações e Sistemas, v. 14, n. 1, p. 22, 2019. DOI: https://doi.org/10.15675/gepros.v14i1.2046
CLARK, W. R.; CLARK, L. A. Measuring functional service quality using SERVQUAL in a high-dependence health service relationship. The health care manager, v. 26, n. 4, p. 306-317, 2007. DOI: https://doi.org/10.1097/01.HCM.0000299248.53441.e9
CORRÊA, H. L.; CAON, M. Gestão de serviços: lucratividade por meio de operações e de satisfação dos clientes. São Paulo: Atlas, 2009.
DAMMAJ, A. et al. Investigating the relationship between knowledge sharing and service quality in private hospitals in Jordan. International Journal of Productivity and Quality Management, v. 17, n. 4, p. 437-455, 2016. DOI: https://doi.org/10.1504/IJPQM.2016.075248
DANIEL, C.; BERINYUY, L. Using the SERVQUAL model to assess service quality and customer satisfaction. Unpublished master’s thesis, Umea School of Business, Sweden, p. 1-78, 2010.
DASANAYAKA, S. W. S. B.; GUNASEKERA, G. S. P.; SARDANA, G. D. Quality of healthcare service delivery in public sector hospitals: a case study based on Western Province in Sri Lanka. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, v. 8, n. 2, p. 148-164, 2012. DOI: https://doi.org/10.1504/WREMSD.2012.046117
FITZSIMMONS, J. A.; FITZSIMMONS, M. J. Administração de Serviços: Operações, Estratégia e Tecnologia da Informação. AMGH Editora, 2014.
GRÖNROOS, C. A service perspective on business relationships: The value creation, interaction and marketing interface. Industrial marketing management, v. 40, n. 2, p. 240-247, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.06.036
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa Mensal de Serviços PMS. 2020.
AGENDA INSTITUCIONAL DO COOPERATIVISMO. Pesquisa Nacional de Saúde 2013: acesso e utilização dos serviços de saúde, acidentes e violências: Brasil, grandes regiões e unidades da federação. 2015.
AGENDA INSTITUCIONAL DO COOPERATIVISMO. Sistemas de contas Nacionais: Brasil 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.
JACQUES, E. R.; GONÇALVES, F. O. Cooperativas de crédito no Brasil: evolução e impacto sobre a renda dos municípios brasileiros. Economia e Sociedade, v. 25, n. 2, p. 489-509, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3533.2016v25n2art8
JURAN, J. M.; DEFEO, J. A. Fundamentos da Qualidade para Líderes. Bookman Editora, 2015.
LAI, F. et al. An empirical assessment and application of SERVQUAL in mainland China's mobile communications industry. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 24, n. 3, p. 244-262, 2007. DOI: https://doi.org/10.1108/02656710710730852
LAS CASAS, A. L., Qualidade total em serviços: conceitos, exercícios, casos práticos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MCCOLLIN, C. et al., A. SERVQUAL and the process improvement challenge. Quality and reliability engineering international, v. 27, n. 5, p. 705-717, 2011. DOI: https://doi.org/10.1002/qre.1234
MIGUEL, P. A. C. Qualidade: Enfoque e Ferramentas. São Paulo: Artliber, 2001.
OCERGS. Organização das Cooperativas do Estado do Rio Grande do Sul. História do Cooperativismo. 2012. Disponível em: www.ocerg.gov.br/cooperativismo/história-do-cooperativismo.
OCERGS. Organização das Cooperativas do Estado do Rio Grande do Sul. Lista de cooperativas gaúchas. 2020. Disponível em: http://www.sescooprs.coop.br/cooperativismo/lista-de-cooperativas-gauchas/.
OLIVEIRA, O. J. Gestão da qualidade: tópicos avançados. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
OLIVEIRA, R. S.; LISBOA, S. J. Do pioneirismo de Rochdale ao cooperativismo/associativismo no
capitalismo–uma análise do controle do estado no espaço agrário brasileiro. Revista da Casa da
Geografia de Sobral (RCGS), v. 14, n. 1, 2012.
PALADINI, E. P.; BRIDI, E. Gestão e avaliação da qualidade em serviços para organizações competitivas: estratégias básicas e o cliente misteriosos. São Paulo: Atlas, 2013.
PARASURAMAN, A. et al. Conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, USA, v. 49, n. 4, p. 41- 50, 1985. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298504900403
PARASURAMAN, A. et al. Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of retailing, v. 64, n. 1, p. 12, 1988.
PARASURAMAN, A. et al; BERRY, L. L.; ZEITHAML, V. A. An empirical examination of relationships in an extended service quality model. 1990.
POLACINSKI, É. Análise do sistema de gestão da qualidade em organizações militares: um estudo de caso. 2006, 141p. Dissertação (Mestrado em engenharia de produção), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.
PORTAL BRASIL. Novas regras reforçam qualidade no atendimento de planos de saúde. 2016. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/saude/2016/01/novas-regras-reforcam-qualidade-no-atendimento-de-planos-de-saude.
PRAMANIK, A. Patients’ Perception of Service Quality of Health Care Services in India A Comparative Study on Urban and Rural Hospitals. Journal of Health Management, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/0972063416637695
REIS, V. P. Gestão em saúde. Revista Portuguesa de Saúde Pública, v. 22, n. 1, p. 7-17, 2014.
RODRIGUES, A. C. M. Qualidade e Serviços e Satisfação do Consumidor: Aspectos Conceituais Distintivos. In: ENAMPAD, Anais... Salvador, BA, Brasil, 2000.
ROTILI, L. B. et al. Escala SERVQUAL: análise da qualidade dos serviços prestados aos associados de uma cooperativa de crédito. In: XXIV Seminário de Iniciação Científica, Anais...Ijuí, 2016.
SALES, J E. Cooperativismo: Origens e Evolução. Revista Brasileira de Gestão e Engenharia RBGE, n. 1, p. 23-34, 2010.
SOUTO, C. M. R.; CORREIA-NETO, J. Qualidade de Serviços: uma análise comparativa entre SERVQUAL e SERVPERF. Journal of Perspectives in Management, v. 1, n. 1, p. 63-73, 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2594-8040.2017.231693
STEFANO, N. M.; GODOY, L. P. Analisando a percepção dos clientes e gerentes de uma organização prestadora de serviços. Iberoamerican Journal of Industrial Engineering, v. 1, n. 2, p. 119-135, 2010. DOI: https://doi.org/10.13084/2175-8018.v01n02a07
STRAWDERMAN, L.; KOUBEK, R. Quality and usability in a student health clinic. International Journal of Health Care Quality Assurance, v.19, n.3, p. 225-236, 2006. DOI: https://doi.org/10.1108/09526860610661446
SUN, J. Y. Welfare consequences of access to health insurance for rural households: Evidence from the New Cooperative Medical Scheme in China. Health Economics, v. 29, n. 3, p. 337-352, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/hec.3985
SVENSSON, G. Interactive service quality in service encounters: empirical illustration and models. Managing Service Quality: An International Journal, v. 14, n. 4, p. 278-287, 2004. DOI: https://doi.org/10.1108/09604520410546815
YOUSAPRONPAIBOON, K.; C. JOHNSON, W. Measuring hospital out-patient service quality in Thailand. Leadership in health services, v. 26, n. 4, p. 338-355, 2013. DOI: https://doi.org/10.1108/LHS-07-2012-0023
WECKENMANN, A.; AKKASOGLU, G.; WERNER, T. Quality management–history and trends. The TQM Journal, v. 27, n. 3, p. 281-293, 2015. DOI: https://doi.org/10.1108/TQM-11-2013-0125
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).