Marketing and cooperativism in a gaúcha city: the case of the Cresol credit cooperative

Authors

  • Fernanda Maria Henz Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa. Santa Rosa - RS.
  • Leandro Dorneles dos Santos Instituto Federal Farroupilha - Santa Rosa - RS. Fundação Educacional Machado de Assis - Santa Rosa - RS.
  • Jovani Patias Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa. Santa Rosa - RS.
  • Edio Polacinski Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Santa Catarina - SC.
  • Flavia Luciane Scherer Universidade Federal de Minas Gerais - (UFMG). Minas Gerais - MG.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2359043225673

Keywords:

Social development, Marketing, Communication, Cooperativism

Abstract

The cooperative movement emerged in the 19th century. XIX and shaped the format of commercial and financial relations over time, provoking a more social view of business by customers. Thus, the objective of the research was to perform an analysis of the rural and urban population of the city of Santa Rosa, RS, regarding banking habits and their perception about the Credit Union Cresol. The research was classified as exploratory, with qualitative and quantitative analyzes, based on bibliographic, documentary and electronic survey, with application of questionnaires through Google Forms ™. The research carried out revealed that most people still do not have knowledge about the products and services that Cresol offers, nor about the social development programs that it works, especially the National Rural Housing Program. In this sense, it was suggested improvements in the means of publicizing the services offered, as well as the benefits of becoming a member of the aforementioned cooperative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Maria Henz, Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa. Santa Rosa - RS.

Bacharel em Administração - Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa - RS.

Leandro Dorneles dos Santos, Instituto Federal Farroupilha - Santa Rosa - RS. Fundação Educacional Machado de Assis - Santa Rosa - RS.

Doutorando em Administração na UFSM. Mestre em Gestão Estratégica de Organizações, pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e Missões - URI, Campus de Santo Ângelo /RS(2014). Possui Especialização em Docência para o Ensino Superior, pelo Instituto Cenecista de Ensino Superior de Santo Ângelo/RS. Possui graduação em Administração - Gestão internacional dos negócios pelo Instituto Cenecista de Ensino Superior de Santo Ângelo/RS (2007).

Jovani Patias, Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa. Santa Rosa - RS.

Bacharel em Administração - Instituto Federal Farroupilha Campus Santa Rosa - RS.

Edio Polacinski, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Santa Catarina - SC.

Professor Adjunto e chefe substituto do Departamento de Administração (em período de 2019 e 2020) da UFSM de Palmeira das Missões. Doutor, Mestre e Especialista em Engenharia de Produção. Graduado em Administração e Matemática. Coordenador, Professor e Pesquisador do Curso de Engenharia de Produção (2017) e Professor e Pesquisador dos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da URI-Cerro Largo (2015 a 2017). 

Flavia Luciane Scherer, Universidade Federal de Minas Gerais - (UFMG). Minas Gerais - MG.

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - (UFMG). Minas Gerais - MG.

References

BANDEIRA, P. S. As desigualdades regionais gaúchas do novo milênio – In: Fórum dos Conselhos Regionais de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul (4. 2010: Passo Fundo, RS). PRÓ-RS: propostas estratégicas para o desenvolvimento regional no Estado do Rio Grande do Sul: 2011 – 2014 / organização João Gilberto Lucas Coelho, Paulo Afonso Frizzo, Valéria Marcondes; COREDE-RS. – Passo Fundo: Passografic, 2010.

BAUER, M. W. Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 7. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2008.

BERGEVIN. J.; DORION, C.; IMPERADOR, Angélica. Perspectivas de crescimento do cooperativismo de crédito solidário no Brasil: compartilhando observações e reflexões estrangeiras. In.: MAGRI, C.A. et al. Cooperativismo de Crédito Solidário: reflexões e boas práticas. 1. ed. Passo fundo: IFIBE, 2010.

BRUNI, A. L. Estatística aplicada à gestão empresarial. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

BUARQUE, S. C. Construindo o desenvolvimento local sustentável. 4. ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

CERVO, A. L. Metodologia científica. Pedro Alcino Bervian, Roberto da Silva. 6 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

D'ANGELO, André Cauduro; SCHNEIDER, Heleno; LARAN, Juliano Aita. Marketing de relacionamento junto a consumidores finais: um estudo exploratório com grandes empresas brasileiras. Rev. Adm. Contemp., Curitiba, v. 10, n. 1, p.73-93, mar. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141565552006000100005&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 16 out. 2015.

FEITOSA, J. G. Marketing empresarial: o poder da marca. Monografia – Curso Bacharelado em Administração Fronteiras – PI, dezembro de 2009. Disponível em: www.administradores.com.br/.../marketingempresarialo.../download/. Acesso em: 17 set. 2015.

FERRI, G. Credit Cooperatives: challenges and opportunities in the new global scenario, Euricse Working Paper, n. 31. 2012. Disponível em: https://www.fearp.usp.br/cooperativismo/_up_arquivo/d7abb941d01.pdf. Acesso em: 1 fev. 2017.

FONSECA, P. K. A. Green marketing as an advantage for the company M.C. Briquetes. Unipê, João Pessoa – PB, 63 p., 2008. Disponível em:http://files.comunidades.net/cicero-negocios/omarketingverdecomoumavantagem competitivanaempresamcbriquetes.pdf. Acesso em: 17 set. 2015.

FREITAS, H.; et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 105-112, jul./set. 2000.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IBGE. Cidades@. Santa Rosa. 2010. Disponível em: http://cod.ibge.gov.br/JJ8. Acesso em: 5 jun. 2015.

KOTLER, P. Marketin de A a Z: 80 conceitos que todo profissional precisa saber. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MACIEL, A. C. S., et al. Estudo da Interação de Uma Cooperativa Habitacional com a Sociedade. Revista de Gestão e Organizações Cooperativas, v. 1, n. 1, p. 61-70, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/index.php/rgc/article/view/15441. Acesso em: 15 jan. 2017.

MAZZA, V. M. de S. Cooperativismo e Sustentabilidade: Um Estudo Sobre a Produção Científica na Base Web of Science. Revista de Gestão e Organizações Cooperativas, v. 1, n. 1, p. 12-22, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/index.php/rgc/article/view/15486>. Acesso em: 10 jan. 2016.

MENEZES, C. M.; LAJUS, M. L. Cooperativismo de crédito e desenvolvimento. Revista Economia e Desenvolvimento, v. 14, n. 2, 2015. Disponível em: http://www.biblionline.ufpb.br/ojs2/index.php/economia/article/view/29950. Acesso em: 30 jan. 2017.

MORAIS, E. E.; et al. Propriedades coletivas, cooperativismo e economia solidária no Brasil. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 105, p. 67-88, mar. 2011. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010166282011000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 maio 2015.

OCB, Cooperativismo: evolução no Brasil. Disponível em: http://www.ocb.org.br/site/cooperativismo/evolucao_no_brasil.asp. Acesso em: 23 maio 2015.

OCERGS. História do cooperativismo. 2012. Disponível em: http://www.ocergs.coop.br/cooperativismo/historia-do-cooperativismo. Acesso em: 23 maio 2015.

PASSOS, E. A. L. Marketing como ferramenta na gestão estratégica garantindo o sucesso da empresa: uma visão empreendedora. 2012. Disponível em:< http://goo.gl/O3mVSd>. Acesso em: 17 set. 2015.

PINTO, João Roberto Lopes. Economia solidária: de volta à arte da associação. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

RISSON, C. Boas práticas cooperativistas. In.: MAGRI, C.A.; et al. Cooperativismo de Crédito Solidário: reflexões e boas práticas. 1. ed. - Passo fundo: IFIBE, 2010.

ROSSATO, F.; et al. Gestão por competências: um estudo de caso em uma cooperativa de agricultores. Revista de Gestão e Organizações Cooperativas, v. 1, n. 1, p. 34-42, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/index.php/rgc/article/view/15387. Acesso em: 15 jan. 2017.

SINGER, Paul. Introdução à economia solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2008.

SOUZA NETO, Arcanjo Ferreira de; MELLO, Sérgio Carvalho Benício de. Características dos relacionamentos estabelecidos em diferentes contextos de serviços sob a ótica do consumidor. Rev. adm. empres., São Paulo , v. 49, n. 3,p. 309-322,set. 2009. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75902009000300006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 nov. 2015.

Published

2018-01-12

How to Cite

Henz, F. M., Santos, L. D. dos, Patias, J., Polacinski, E., & Scherer, F. L. (2018). Marketing and cooperativism in a gaúcha city: the case of the Cresol credit cooperative. Revista De Gestão E Organizações Cooperativas, 4(8), 01–12. https://doi.org/10.5902/2359043225673

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.