Image: the power of deterrence and coercion

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734889274

Palavras-chave:

Imagem, Poder coercitivo, Etimologia, Fotografia, Iconofotologia

Resumo

This article underscores the crucial needto comprehend the etymological issue of the term image,particularly incomparison with the Greek terms eikón,eídolon,andLatin imago.It also delves into the image’s intimidating and coercive power,which has been harnessed for centuries.With this understanding, we aimto shed light onhow these terms were employed by Homer and Virgil, capturing their unique characteristics to unravelnot justthe concept itselfbut also its linguistic implications. This will enable us to viewthe image notmerelyas a deliberate copy of the external worldbut as a purposeful display ofstrength and power that has been utilized since Antiquity by numerous culturesand continues tobe effective today, as we will demonstrate.

Downloads

Biografia do Autor

Jack Brandão, Centro de Estudos Logo-Imagéticos CONDES-FOTÓS

Ph.D., professor universitário aposentado em São Paulo, Brasil; pesquisador imagético, teórico da questão iconofotológica, diretor e pesquisador do Centro de Estudos da Imagem CONDES-FOTÓS.

E-mail: jackbran@gmail.com

Referências

ALBERTI, Leon Battista. Da pintura (trad. Antônio S. Mendonça). Campinas: Ed. da Unicamp, 2014.

AUERBACH, Eric. Mimesis. São Paulo: Perspectiva, 2004.

AUMONT, Jacques. A imagem (trad. Estela S. Abreu e Cláudio C. Santoro). Campinas: Papirus, 1993.

AZEVEDO, Maria Teresa S. “Da maiêutica socrática à maiêutica platônica”, in Humanitas (vol. 55), Univ. de Coimbra, 2003, pág. 265.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BRANDÃO, Antônio Jackson S. “Uma viagem pela imagem: do logos à formação iconofotológica ”, in Revista do LAV , UFSM, 2009a .

_________. “ A iconofotologia : entre os logos poético, o eikon e a techné fotográfica”, in Ghrebh -, PUC/SP, 2009b.

_________. “Da pintura à fotografia: o encetamento iconofotológico”, in Lumen et Virtus , 2010.

BRANDÃO, Jack. Apontamentos imagético-interdisciplinares: as artes... Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2014.

BRANDÃO, Jack. SOUSA, Aryana Vicente de. “2014: construções e desconstruções imagéticas da conturbada eleição presidencial no Brasil”, in BRANDÃO, Jack (org.). Novas questões sobre a imagem: de objeto de pesquisa a pesquisa do objeto. Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2015.

CAÑIZAL, Eduardo P. Surrealismo: rupturas expressivas. São Paulo: Atual, 1986.

DEBORD, cara. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

DOMENACH, JM La propaganda política. Buenos Aires: EUDEBA, 1968.

DOMÈNECH, Josep M. Català. A forma do real: introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus, 2011.

DONALD, Merlin. Origin of the modern mind: three stages in the evolution of culture and cognition. Harvard: University Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.1017/S0140525X00032647

ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva. 2003.

EL-BIZRI, Nader. “Seeing Reality in Perspective: The “Art of Optics” and the “Science of Painting”, in LUPACCHINI, Rossella. ANGELINI, Annarita. The Art of Science. Heidelberg: Springer, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-02111-9_2

ERISH, Andrew A. Col William N. Selig, the man who invented Hollywood. Austin: University of Texas, 2012.

GOMBRICH, Ernst H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

HITLER, A. Mein Kampf. München: Zentralverlag NSDAP, 1943.

HOMER. The Odyssey. (Trans. Ian Johnston). Arlington: Richer Resources Pub., 2006.

HOMERO [HOMER]. Ilíada (trad. Carlos Alberto Nunes). São Paulo: Hedra, 2011.

________. Odisseia (trad. Trajano Vieira). São Paulo: Ed. 34, 2012.

JAFFÉ, Aniela. “O simbolismo nas artes visuais”, in JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2012.

MITCHEL, W. J. Thomas. Iconology: image, text, ideology. Chicago: U. of Chicago Press, 1987. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226148052.001.0001

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2004.

PAPE, Guilherme. Altgriechisches Wörterbuch. Berlin: Directmedia, 2005.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PLATÃO. A República (trad. Enrico Corvisieri). São Paulo: Nova Cultural, 1997.

SANTAELLA, Lúcia. NÖTH, Winifried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SAUSSURE, Fernando de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.

SONTAG, Susana. Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1986

VASARI, GIORGIO. Vida dos artistas (trad. Ivone Castilho). São Paulo: Martins Fontes, 2011.

VERNANT, Jean Pierre. As origens do pensamento Grego. Rio de Janeiro: Difel, 1990.

VIRGÍLIO [VIRGIL]. Eneida (trad. Carlos Alberto Nunes). São Paulo: Ed. 34, 2014.

Downloads

Publicado

2025-04-03

Como Citar

Brandão, J. (2025). Image: the power of deterrence and coercion. Revista Digital Do LAV, 18(1), e4/1–39. https://doi.org/10.5902/1983734889274