Image: the power of deterrence and coercion

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734889274

Palabras clave:

Image, coercive power, etymology, photography, iconophotology

Resumen

This article underscores the crucial need to comprehend the etymological issue of the term image, particularly in comparison with the Greek terms eikón, eídolon, and Latin imago. It also delves into the image’s intimidating and coercive power, which has been harnessed for centuries. With this understanding, we aim to shed light on how these terms were employed by Homer and Virgil, capturing their unique characteristics to unravel not just the concept itself but also its linguistic implications. This will enable us to view the image not merely as a deliberate copy of the external world but as a purposeful display of strength and power that has been utilized since Antiquity by numerous cultures and continues to be effective today, as we will demonstrate.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Jack Brandão, Centro de Estudos Logo-Imagéticos CONDES-FOTÓS

Doctor, profesor universitario jubilado en São Paulo, Brasil; investigador de la imagen, teórico de la cuestión iconofotológica, director e investigador del Centro de Estudios de la Imagen CONDES-FOTÓS Imago.

Correo electrónico: jackbran@gmail.com

Citas

ALBERTI, Leon Battista. Da pintura (trad. Antônio S. Mendonça). Campinas: Ed. da Unicamp, 2014.

AUERBACH, Eric. Mimesis. São Paulo: Perspectiva, 2004.

AUMONT, Jacques. A imagem (trad. Estela S. Abreu e Cláudio C. Santoro). Campinas: Papirus, 1993.

AZEVEDO, Maria Teresa S. “Da maiêutica socrática à maiêutica platônica”, in Humanitas (vol. 55), Univ. de Coimbra, 2003, pág. 265.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BRANDÃO, Antônio Jackson S. “Uma viagem pela imagem: do logos à formação iconofotológica ”, in Revista do LAV , UFSM, 2009a .

_________. “ A iconofotologia : entre os logos poético, o eikon e a techné fotográfica”, in Ghrebh -, PUC/SP, 2009b.

_________. “Da pintura à fotografia: o encetamento iconofotológico”, in Lumen et Virtus , 2010.

BRANDÃO, Jack. Apontamentos imagético-interdisciplinares: as artes... Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2014.

BRANDÃO, Jack. SOUSA, Aryana Vicente de. “2014: construções e desconstruções imagéticas da conturbada eleição presidencial no Brasil”, in BRANDÃO, Jack (org.). Novas questões sobre a imagem: de objeto de pesquisa a pesquisa do objeto. Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2015.

CAÑIZAL, Eduardo P. Surrealismo: rupturas expressivas. São Paulo: Atual, 1986.

DEBORD, cara. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

DOMENACH, JM La propaganda política. Buenos Aires: EUDEBA, 1968.

DOMÈNECH, Josep M. Català. A forma do real: introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus, 2011.

DONALD, Merlin. Origin of the modern mind: three stages in the evolution of culture and cognition. Harvard: University Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.1017/S0140525X00032647

ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva. 2003.

EL-BIZRI, Nader. “Seeing Reality in Perspective: The “Art of Optics” and the “Science of Painting”, in LUPACCHINI, Rossella. ANGELINI, Annarita. The Art of Science. Heidelberg: Springer, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-02111-9_2

ERISH, Andrew A. Col William N. Selig, the man who invented Hollywood. Austin: University of Texas, 2012.

GOMBRICH, Ernst H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

HITLER, A. Mein Kampf. München: Zentralverlag NSDAP, 1943.

HOMER. The Odyssey. (Trans. Ian Johnston). Arlington: Richer Resources Pub., 2006.

HOMERO [HOMER]. Ilíada (trad. Carlos Alberto Nunes). São Paulo: Hedra, 2011.

________. Odisseia (trad. Trajano Vieira). São Paulo: Ed. 34, 2012.

JAFFÉ, Aniela. “O simbolismo nas artes visuais”, in JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2012.

MITCHEL, W. J. Thomas. Iconology: image, text, ideology. Chicago: U. of Chicago Press, 1987. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226148052.001.0001

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2004.

PAPE, Guilherme. Altgriechisches Wörterbuch. Berlin: Directmedia, 2005.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PLATÃO. A República (trad. Enrico Corvisieri). São Paulo: Nova Cultural, 1997.

SANTAELLA, Lúcia. NÖTH, Winifried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SAUSSURE, Fernando de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.

SONTAG, Susana. Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1986

VASARI, GIORGIO. Vida dos artistas (trad. Ivone Castilho). São Paulo: Martins Fontes, 2011.

VERNANT, Jean Pierre. As origens do pensamento Grego. Rio de Janeiro: Difel, 1990.

VIRGÍLIO [VIRGIL]. Eneida (trad. Carlos Alberto Nunes). São Paulo: Ed. 34, 2014.

Publicado

2025-04-03

Cómo citar

Brandão, J. (2025). Image: the power of deterrence and coercion. Revista Digital Do LAV, 18(1), e4/1–39. https://doi.org/10.5902/1983734889274