With what lines do we draw teaching: internship experiences based on Contemporary Indigenous Art
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734891177Keywords:
Supervised Internship, Contemporary Indigenous Art, Art Education, EJAAbstract
This text seeks to analyze the possibilities of mobilizing contemporary artistic productions, more specifically, contemporary indigenous art based on selected works by Gustavo Caboco, in the context of teacher training experiences experienced in a Supervised Internship in Visual Arts in Youth and Adult Education (EJA). From a theoretical and methodological point of view, the article relies on the contribution of research developed within the scope of Cultural Studies, with reflections on multiculturalism and the importance of its presence in educational curricula, in addition to the contributions of cartography as an impetus for the constitution of a teaching practice in Art open to continuous creation and investigation. The internship experiences contributed to the construction of a teaching identity in movement. During the process, it was possible to put into practice plans and actions that contemplate law 11.645/2008 through inventive teaching that, by avoiding the use of stereotypical images, invested in the expansion of the students' image repertoire.
Downloads
References
BALISCEI, João Paulo; STEIN, Vinícius; ALVARES, Daniele Luzia Flach. Conhecendo o Image Watching e a Abordagem Triangular: Reflexões sobre as imagens da Arte no Ensino Fundamental. Contexto & Educação, v. 33, n. 104, p. 305-416, 2018.jaider
BERGER, John. Modos de ver. Fósforo, 2023.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 10 mar. 2025.
CABOCO, Gustavo. “Com que fios tecemos hoje? fiando com espinhos de jauari”, 2022, madeira, fuso de cerâmica e arame farpado, 29 x 30 cm.
CABOCO, Gustavo. “Encontro di-fuso Wapinanbá (Wapichana e Tupinambá)”, 2022, fuso do Assojaba [manto] Tupinambá e bordado, 23 x 20 cm.
CABOCO, Gustavo. “Fiando o fio forte”, 2022, fuso, algodão Wapichana e bordados, 25 x 25 cm.
CABOCO, Gustavo. “Fios da infância Wapichana”, 2022, fotografia e algodão, 28 x 23 cm.
CABOCO, Gustavo. “Watuminpen waradam day: pedra do-céu”, 2021, 270 x 160cm.
CORAZZA, Sandra Mara. O direito à poética na aula: sonhos de tinta. Revista Brasileira de Educação, v. 24, 2019.
ESBELL, Jaider. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. Revista Select, São Paulo, vol. 7 n. 39, 2018.
ESBELL, Jaider. A Arte Indígena Contemporânea como armadilha para armadilhas. 2020. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas/. Acesso em: 24 jul. 2025
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PucRio, 2016.
PAIVA, Alessandra Mello Simões. A “virada decolonial” na arte contemporânea brasileira: até onde mudamos?. Brasília: Revista Vis, v. 21, n. 1, 2022.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; TEDESCO, Silvia (org). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
SANTOS, Carlos Josè Ferreira. Decolonizar o conhecimento e o ensino para enfrentar os desafios na aplicação da lei 11.645/2008: por uma história e cultura indígena decolonial. In: MATTAR, Sumaya; SUZUKI, Clarissa; PINHEIRO, Maria (org.). A lei 11.645/08 nas artes e na educação brasileira: perspectivas indígenas e afro-brasileiras. São Paulo: ECA-USP, 2020. p. 38-72.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 3 ed., 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-61.
SOUSA, Márcia Maria de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago. Cartografia: perspectivas metodológicas na pesquisa em educação. Minas Gerais: Cadernos da FUCAMP, v. 21, n. 50, p. 17-33, 2022.
VILLA, Roberta. Que índio é esse? In: MATTAR, Sumaya; SUZUKI, Clarissa; PINHEIRO, Maria (org.). A lei 11.645/08 nas artes e na educação brasileira: perspectivas indígenas e afro-brasileiras. São Paulo: ECA-USP, 2020. p. 178-185.

