Artisting Education… propositions and essays with experiences from an art teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888095

Keywords:

Teaching, Artistry, Minorities accounts Education, Art

Abstract

The present work presents in minorities accounts, possibilities of what happens in the relationship between teacher/teacher and students/students, crossings of events and reflections of the teaching processes in arts, being sewn with literature, where the writing of this work was done in conjunction with the reading of the work 'Artistagens' by Sandra Mara Corazza. In an attempt to write methodological propositions for art teaching, the problem of linguistic limitations is perceived: during the writing process, cuts and crossings are noticed due to everyday occurrences, the same happens with the processes that occur within the classroom, in which the crossings expand in space and time, reverberating reflections beyond the school, which enable new ways of thinking. The reflections contained permeate questions about pedagogization, which has driven the search for new teaching possibilities, thinking about encouraging difference, a daydream that proposes to childish educators and artistize education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tárcio Gustavo Silva, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Possui graduação em Licenciatura em Artes Visuais - Claretiano Centro Universitário (2022) e graduação em Ecologia - UNESP Campus Rio Claro (2021).

César Leite, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e Livre Docente pela UNESP. Atualmente é Professor Titular do Departamento de Educação UNESP Rio Claro. Foi Professor Visitante na Universidade Católica de Leuven Bélgica é Professor Convidado da Universidade Federal de Rondônia no Programa de Mestrado PPGCEM. Coordenou projetos de Pesquisa apoiados pela FAPES, CNPQ e CAPES. No momento coordena Rede de Pesquisa no Programa CAPES PRINT. É bolsista Produtividade do CNPQ. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, infância, educação infantil, cinema e imagem.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. 188 p.

CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens - Filosofia da diferença e educação. 1. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2006. 120 p.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka - Por uma literatura menor. 1. ed. 7 reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. 157 p.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 120 p.

GUATTARI, Félix. Caosmosis. 1. ed. Buenos Aires: Editora Manantial, 1996. 164 p.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas - cartografias do desejo. 1. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1986. 328 p.

KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003, 264 p.

LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, Experiência e Tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, César Donizetti Pereira Leite e Oliveira, Luana Priscila de. Pesquisa-experiência: relatos, corpos e acontecimentos. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 12, n. 3, p.153-171, set/dez, 2019.

LEITE, César. Por entre linhas e experimentações estéticas com cotidianos escolares: resistências e produções de mundos. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 3, p. 1-12, 2023. ISSN 1983-1579. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68439

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir - a educação como prática de liberdade. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fonte, 2013. 283 p.

ROSA, Patrícia Reis Guimarães. O adolescente em conflito com a lei e a rede de atenção psicossocial: da interdisciplinaridade à transdisciplinaridade. 2020. Dissertação de Mestrado em Atenção Psicossocial. UFRJ. Rio de Janeiro, 2020. 102 f.

Published

2024-10-03

How to Cite

Silva, T. G., & Leite, C. (2024). Artisting Education… propositions and essays with experiences from an art teacher. Revista Digital Do LAV, 17(1), e26/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734888095