Artisting Education… propositions and essays with experiences from an art teacher
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888095Keywords:
Teaching, Artistry, Minorities accounts Education, ArtAbstract
The present work presents in minorities accounts, possibilities of what happens in the relationship between teacher/teacher and students/students, crossings of events and reflections of the teaching processes in arts, being sewn with literature, where the writing of this work was done in conjunction with the reading of the work 'Artistagens' by Sandra Mara Corazza. In an attempt to write methodological propositions for art teaching, the problem of linguistic limitations is perceived: during the writing process, cuts and crossings are noticed due to everyday occurrences, the same happens with the processes that occur within the classroom, in which the crossings expand in space and time, reverberating reflections beyond the school, which enable new ways of thinking. The reflections contained permeate questions about pedagogization, which has driven the search for new teaching possibilities, thinking about encouraging difference, a daydream that proposes to childish educators and artistize education.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. 188 p.
CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens - Filosofia da diferença e educação. 1. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2006. 120 p.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka - Por uma literatura menor. 1. ed. 7 reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. 157 p.
GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 120 p.
GUATTARI, Félix. Caosmosis. 1. ed. Buenos Aires: Editora Manantial, 1996. 164 p.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas - cartografias do desejo. 1. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1986. 328 p.
KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003, 264 p.
LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, Experiência e Tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
LEITE, César Donizetti Pereira Leite e Oliveira, Luana Priscila de. Pesquisa-experiência: relatos, corpos e acontecimentos. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 12, n. 3, p.153-171, set/dez, 2019.
LEITE, César. Por entre linhas e experimentações estéticas com cotidianos escolares: resistências e produções de mundos. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 3, p. 1-12, 2023. ISSN 1983-1579. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68439
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir - a educação como prática de liberdade. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fonte, 2013. 283 p.
ROSA, Patrícia Reis Guimarães. O adolescente em conflito com a lei e a rede de atenção psicossocial: da interdisciplinaridade à transdisciplinaridade. 2020. Dissertação de Mestrado em Atenção Psicossocial. UFRJ. Rio de Janeiro, 2020. 102 f.