Teacher training as a work of art: creations, poetics and experiments in the degree in Biological Sciences
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888089Keywords:
Teacher training, Science and Biology Education, Artistic-cultural productions, Letters, EssayAbstract
What if teacher training was taken seriously as a process that could be woven into a work of art? The aim of this text is to recognize teaching as collective, poetic, experimental and visceral work, as an artistic task and permeated by the strength of creative acts, such as resistance. To this, we invest in the perception that education and training take place in encounters in intensive movements and that they can be experienced – also in undergraduate courses – with and as art. In living writings that occur in flows, creations, poetics and experiments that were present in two subjects taught in a degree course in Biological Sciences, acting in the initial training of science and biology teachers, are narrated and felt. Letter-reviews, artistic-cultural productions and essays are presented, proposals used in classes by the author-teacher-researcher, listing them and recognizing them as possible paths capable of triggering poetic and creative powers and investing in training teacher as a work of art.
Downloads
References
ABREU, Caio Fernando. Morangos Mofados. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BATTISTELLI, Bruna; OLIVEIRA, Érika. Cartas: um exercício de cumplicidade subversiva para a escrita acadêmica. Currículo Sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 679-701, 2021.
BRITO, Maria dos Remédios de; RAMOS, Maria Neide Carneiro. POR UM ENSINO E UMA APRENDIZAGEM-ACONTECIMENTO. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 31-48, abr. 2014.
DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. I). 2. ed., Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse, Paris. Filmado em 1988-1989. Publicado em: 1995.
DIEDERICHSEN, Maria Cristina. Pesquisar com a Arte: ética e estética da existência. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 4, p. 1-24, jan. 2019.
EUSSE, Karen Lorena Gil; BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão de. A prática pedagógica como obra de arte: aproximações à estética do professor-artista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Brasília, v. 38, n. 1, p. 11-17, 2016.
FOUCAULT, Michel. Sobre a Genealogia da Ética: uma revisão do trabalho. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 253-278.
HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU. 2022.
LARROSA, Jorge. A Operação Ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 27-43, 2004.
LARROSA, Jorge. O Ensaio e a Escrita Acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, 2003.
SALES, Tiago Amaral. A escrita como modo de vida: potências contemporâneas para a (pesquisa em) educação. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 3, p. 1–11, 2023.
SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro. Derivas entre a ciência, a vida e a educação: modos de aprender em movimento. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 16, n. 1, p. e10/1–18, 2023. DOI: 10.5902/1983734883919.
SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro e DALMASO, Alice Copetti. Modos de Habitar o Mundo: uma educação em ciências com/em meio à/pela vida. Educação e Realidade. 2023, v. 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236124171vs01.
SALES, Tiago Amaral. Quando o cartógrafo vai a campo: travessias e poéticas de um jovem professor. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 71, p. 24–41, 2022. DOI: 10.12957/teias.2022.70186.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.
TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra Mara; ZORDAN, Paola (org.). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.