Teacher training as a work of art: creations, poetics and experiments in the degree in Biological Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888089

Keywords:

Teacher training, Science and Biology Education, Artistic-cultural productions, Letters, Essay

Abstract

What if teacher training was taken seriously as a process that could be woven into a work of art? The aim of this text is to recognize teaching as collective, poetic, experimental and visceral work, as an artistic task and permeated by the strength of creative acts, such as resistance. To this, we invest in the perception that education and training take place in encounters in intensive movements and that they can be experienced – also in undergraduate courses – with and as art. In living writings that occur in flows, creations, poetics and experiments that were present in two subjects taught in a degree course in Biological Sciences, acting in the initial training of science and biology teachers, are narrated and felt. Letter-reviews, artistic-cultural productions and essays are presented, proposals used in classes by the author-teacher-researcher, listing them and recognizing them as possible paths capable of triggering poetic and creative powers and investing in training teacher as a work of art.

Downloads

Author Biography

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia

Professor Adjunto nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, vinculados ao Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Realizou o pós-doutorado em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estácio de Santa Catarina (UNESA). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biologia da Universidade Federal de Uberlândia (INBIO/UFU). E-mail: tiagoamaralsales@gmail.com

References

ABREU, Caio Fernando. Morangos Mofados. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BATTISTELLI, Bruna; OLIVEIRA, Érika. Cartas: um exercício de cumplicidade subversiva para a escrita acadêmica. Currículo Sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 679-701, 2021. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.12

BRITO, Maria dos Remédios de; RAMOS, Maria Neide Carneiro. POR UM ENSINO E UMA APRENDIZAGEM-ACONTECIMENTO. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 31-48, abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172014160103

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. I). 2. ed., Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse, Paris. Filmado em 1988-1989. Publicado em: 1995.

DIEDERICHSEN, Maria Cristina. Pesquisar com a Arte: ética e estética da existência. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 4, p. 1-24, jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623686743

EUSSE, Karen Lorena Gil; BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão de. A prática pedagógica como obra de arte: aproximações à estética do professor-artista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Brasília, v. 38, n. 1, p. 11-17, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.12.015

FOUCAULT, Michel. Sobre a Genealogia da Ética: uma revisão do trabalho. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 253-278.

HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU. 2022.

LARROSA, Jorge. A Operação Ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 27-43, 2004.

LARROSA, Jorge. O Ensaio e a Escrita Acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, 2003.

SALES, Tiago Amaral. A escrita como modo de vida: potências contemporâneas para a (pesquisa em) educação. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 3, p. 1–11, 2023. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68236

SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro. Derivas entre a ciência, a vida e a educação: modos de aprender em movimento. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 16, n. 1, p. e10/1–18, 2023. DOI: 10.5902/1983734883919. DOI: https://doi.org/10.5902/1983734883919

SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro e DALMASO, Alice Copetti. Modos de Habitar o Mundo: uma educação em ciências com/em meio à/pela vida. Educação e Realidade. 2023, v. 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236124171vs01. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236124171vs01

SALES, Tiago Amaral. Quando o cartógrafo vai a campo: travessias e poéticas de um jovem professor. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 71, p. 24–41, 2022. DOI: 10.12957/teias.2022.70186. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2022.70186

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.

TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra Mara; ZORDAN, Paola (org.). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Published

2024-10-10

How to Cite

Sales, T. A. (2024). Teacher training as a work of art: creations, poetics and experiments in the degree in Biological Sciences. Revista Digital Do LAV, 17(1), e31/1–31. https://doi.org/10.5902/1983734888089