Educational video as an accessible and inclusive tool to assist teachers in the selection of movies in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734887417

Keywords:

Cinema and education, Movies at school, Educational video, Technologies for inclusive education

Abstract

The use of audiovisual resources for educational purposes has drawn the attention of researchers who seek ways to maintain students' interest during pedagogical activities. This article aims to present the results of a research that investigated the evaluation of a group of graduate students of a master's degree in education through a video with inclusive resources and with emphasis on the principles of Universal Design for Learning (UDL). This aforementioned video was developed with the intention of helping teachers in the process of selecting films to be used as a pedagogical resource in the classroom. For this, exploratory research with a qualitative approach was made in the period between September 2022 and February 2023. For the production of the video content, it was also made bibliographical research about the steps for selecting films. The inclusive resource was evaluated through an online questionnaire with the aid of the Google Forms tool. Nine graduate students - who were the research subjects - participated. Lastly, it was detected that the resource (educational video) managed to meet its purposes, presenting and disseminating information and concepts in a didactic, inclusive and objective way.

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Author Biographies

Augustho da Costa Soares, Federal University of Pampa

Bacharel em Jornalismo pelo Centro Universitário da Região da Campanha (Urcamp). Mestre em Ensino pela Universidade Federal do Pampa. Cursa especialização em Docência do Ensino Superior com Metodologias Ativas de Aprendizagem pelo Centro Universitário UniAmérica. Também cursa MBA em Comunicação e Marketing. Experiência profissional em assessoria de imprensa, reportagem, edição de textos, design gráfico e gerenciamento de mídias sociais. Pesquisa principalmente sobre teorias da comunicação, cinema e educação.

Cristiano Corrêa Ferreira, Federal University of Pampa

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Pelotas (1999), especialização em Gráfica Digital pela Universidade Federal de Pelotas (2012), especialização em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação pela Uniasselvi (2021), mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e doutorado em Engenharia de Minas, Metalurgia e de Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é professor associado III da Universidade Federal do Pampa. Tem experiência nos cursos de graduação, nas áreas de Arquitetura e Urbanismo e Engenharias, com ênfase em Fundamentos de Desenho Técnico e Expressão Gráfica, Engenharia do Produto e Prototipagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Desenho técnico, Representação do Projeto, Expressão Gráfica, Desenvolvimento do Produto, Produtos Cerâmicos, Modelagem e Prototipagem e Informática. Na pós-graduação, é docente do curso de especialização em modelagem computacional em ensino, experimentação e simulação. É membro do mestrado acadêmico em ensino da UNIPAMPA, atuando no desenvolvimento de produtos educacionais, gamificação, modelagem e prototipagem 3D, DUA e Inteligências Múltiplas.

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Published

2024-04-30

How to Cite

Soares, A. da C., & Ferreira, C. C. (2024). Educational video as an accessible and inclusive tool to assist teachers in the selection of movies in schools. Revista Digital Do LAV, 17(1), e2/1–18. https://doi.org/10.5902/1983734887417