Educational video as an accessible and inclusive tool to assist teachers in the selection of movies in schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734887417Keywords:
Cinema and education, Movies at school, Educational video, Technologies for inclusive educationAbstract
The use of audiovisual resources for educational purposes has drawn the attention of researchers who seek ways to maintain students' interest during pedagogical activities. This article aims to present the results of a research that investigated the evaluation of a group of graduate students of a master's degree in education through a video with inclusive resources and with emphasis on the principles of Universal Design for Learning (UDL). This aforementioned video was developed with the intention of helping teachers in the process of selecting films to be used as a pedagogical resource in the classroom. For this, exploratory research with a qualitative approach was made in the period between September 2022 and February 2023. For the production of the video content, it was also made bibliographical research about the steps for selecting films. The inclusive resource was evaluated through an online questionnaire with the aid of the Google Forms tool. Nine graduate students - who were the research subjects - participated. Lastly, it was detected that the resource (educational video) managed to meet its purposes, presenting and disseminating information and concepts in a didactic, inclusive and objective way.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRÉRE, Eduardo. Videoaulas: aspectos técnicos, pedagógicos, aplicações e bricolagem. Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 3, n. 1, 2014.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink, 2008.
BRAME, Cynthia. Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE Life Sciences Education, v. 15, n. 4, p. es6.1- es6.6, 2016. Disponível em: https://www.lifescied.org/doi/full/10.1187/cbe.16-03-0125. Acesso em: 6 fev. 2023.
CAST (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield, MA: Author. Disponível em: https://wvde.state.wv.us/osp/UDL/4.%20Guidelines%202.0.pdf. Acesso em: 6 fev. 2023.
CATELLI, Rosana Elisa. Coleção de imagens: o cinema documentário na perspectiva da Escola Nova, entre os anos de 1920 e 1930. Educação & Sociedade, v. 31, p. 605-624, 2010.
COSTA, Carolina; ALVELOS, Helena; TEIXEIRA, Leonor. Students' Acceptance of an Educational Videos Platform: A Study in a Portuguese University. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), v. 14, n. 1, p. 86-102, 2018.
COZENDEY, Sabrina Gomes; COSTA, Maria da Piedade Resende da. Utilizando a audiodescrição como um recurso de ensino. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 3, p. 1164-1186, 2018.
FABRIS, Elí Henn. Cinema e educação: um caminho metodológico. Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p. 117-133, 2008.
FONSECA, Mirna Juliana Santos. Cinema na escola pra quê? Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 31, p. 32-55, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.
HOLLEBEN, Índia Mara Aparecida Dalavia de Souza; SAVELI, Esméria de Lourdes. Cinema e Educação: Diálogo Possível. 2008.
MACHADO, João Luís de Almeida. Na Sala de Aula com a Sétima Arte. São Paulo: Editora Intersubjetiva, 2008.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MORETTIN, Eduardo. Cinema educativo: uma abordagem histórica. Comunicação & Educação, n. 4, p. 13-19, 1995.
NAPOLITANO, Marcos. Cinema: experiência cultural e escolar. In: Caderno de cinema do professor, Secretaria da Educação, Fundação para o Desenvolvimento da Educação; TOZZI, Devanil (org.). São Paulo : FDE, 2009.
__________________ Como usar o cinema na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, v. 5, n. 2, p. 126-143, 2015.
PASSOS, Manoela Veloso; COLUCCI, Maria Beatriz. Análise crítica de experiência com cineclube com estudantes de 7 a 10 anos. AVANCA| CINEMA, p. 476-482, 2021.
PIOVESAN, Angélica; BARBOSA, Lívia; COSTA, Sara Bezerra. Cinema e educação. Colóquio EAD comunicação, p. 01, 2010.
PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; ROSA, Vanderley Flor da. Princípios do desenho universal para a aprendizagem: planejamento de atividades pedagógicas para inclusão. Ideação, v. 18, n. 2, p. 166-182, 2016.
SMITHIKRAI, Chuchai. Effectiveness of teaching with movies to promote positive characteristics and behaviors. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 217, p. 522-530, 2016.