Integrated Arts: initial reflections of a thesis about the perceptions of teaching in Art in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734886302

Keywords:

Art Education, Art Teaching, Multipurpose, Interdisciplinarity, BNCC

Abstract

This study circumscribes a reflection on the concept proposed by the National Common Curricular Base – BNCC with regard to Integrated Arts based on the perceptions of Visual Arts and Music Undergraduates in the Distance Education – EaD and blended distance education modality of a Municipal University and Teachers of Art from a Municipal Education Network, both located in the Metropolitan Region of Vale do Paraíba and Litoral Norte – SP. This article originated from an extract from a dissertation that researched the context and concerns of the versatility of artistic languages ​​in the teaching of Art and from the problematization of a thesis that aims to investigate the systematization path of Integrated Arts as a thematic unit based on references from basic education teachers and exponents of Art Education in Brazil. The research methodology was qualitative in nature, based on official BNCC records and bibliographic references and is complemented by field research to collect the perception of Visual Arts and Music graduates and Art teachers on the interpretation of Integrated Arts by through a questionnaire. The qualitative analysis of the information took place using graphics generated by the Google Forms platform and Excel software, as well as word clouds produced by the Jason Davies website. The reflection revealed that the participants conceive of Integrated Arts as an abstraction, just like the BNCC itself.

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Author Biographies

Michael Santos Silva, Mackenzie Presbyterian University

Arte Educador, Formador de docentes e Artista Visual. Atualmente, é Doutorando em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) e Orientador de Escola Pedagógico na Secretaria de Educação e Cidadania de São José dos Campos-SP. Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté (UINTAU). Graduou-se em Artes Visuais (Licenciatura Plena) e em Pedagogia. Participa do grupo de pesquisa CNPQ: Educação: desenvolvimento profissional, diversidade e metodologias, da UNITAU, a partir do grupo de estudo Arte Educação e Criação.

Juliana Marcondes Bussolotti, University of Taubaté

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté e Graduada em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente, é Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade (PPGEduCS) da Universidade do Vale do Sapucaí (Univás).

Mirian Celeste Ferreira Dias Martins, Mackenzie Presbyterian University

Professora do Curso de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura e do Curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) onde coordena os Grupos de Pesquisa: Arte na Pedagogia e Mediação Cultural: provocações e mediações estéticas. Professora aposentada do Instituto de Artes/UNESP. Possui Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), Mestrado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes (ECA)/Universidade de São Paulo (USP) e Licenciatura em Desenho e Plástica pela Faculdade Santa Marcelina.

Isabel Orestes Silveira, Mackenzie Presbyterian University

Docente na Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) e da Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação (FAPCOM). Doutora em Comunicação e Semiótica: Signo e Significação nas Mídias pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), Mestre em Artes Visuais pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bacharel em Pedagogia pela Universidade São Marcos, Licenciatura em Pedagogia pela Universidade São Marcos e Bacharel em Educação Artística pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

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Published

2024-03-19

How to Cite

Silva, M. S., Bussolotti, J. M., Martins, M. C. F. D., & Silveira, I. O. (2024). Integrated Arts: initial reflections of a thesis about the perceptions of teaching in Art in Brazil. Revista Digital Do LAV, 17(1), e1/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734886302