Some pedestrian banalities: the figure of the flaneur and contemporaneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734883930

Keywords:

Flâneur, Contemporaneity, City, Relations, Brazilian cinema

Abstract

This article deals with a way of looking at urban space, in addition to the ways of occupying the city and relating to time in contemporary times and part of the period understood as modern in art history. It also presents a small historical review about the flâneur, as well as establishing reflections on the experience and daily life. Finally, the concepts presented are analyzed and related to two Brazillian cinematographic Productions: Décimo Segundo Andar, 2016 and Viajo porque preciso, volto porque te amo, 2009. As a theoretical reference for the foundation of the article, there are theorists: Baudelaire (1988), Certeau (2012), Featherstone (2000) and Larrosa Bondía (2002).

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Author Biographies

João Guilherme Sorpreso Barbieri, Londrina State University

Graduação em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Londrina.

Carla Juliana Galvão Alves, Londrina State University

Possui graduação em Licenciatura Em Educação Artística pela Universidade Estadual de Londrina (1991), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2015). Atualmente é Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Arte, ensino de artes visuais, formação de professores e pesquisa Educacional Baseada em Arte. Atua tambérm como avaliadora do INEP/MEC.

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Published

2023-10-18

How to Cite

Barbieri, J. G. S., & Alves, C. J. G. (2023). Some pedestrian banalities: the figure of the flaneur and contemporaneity. Revista Digital Do LAV, 16(1), e24/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734883930

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano