Between the piano and the pianist/researcher/teacher: some relations of i/material culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734871971

Keywords:

I/materiality, Piano, A/r/tography

Abstract

The article deals with the discussion about artists who are simultaneously researchers and Art teachers throughout their careers/lives. The conceptual premise is in the understanding that the knowledge produced through the Arts, as space and object, contributes to the subjective constructions of the subjects. One of the concerns translated into question was: what would be the relations of i/material culture between the piano and the pianist/researcher/teacher? Thus, the objective is to reflect on the relations of i/material culture found from the playing/research/teaching through the piano and the life/profession narrative of the first author of this article. Therefore, the methodology chosen was A/r/tography, being one of the methodologies of Educational Research Based on Arts used in Social Sciences and Human Sciences. This interdisciplinary approach constitutes a significant construction of projects, different methodologies and other textual forms, entering the universe of arts (music) and scientific knowledge. In the investigation process, some results were found, among them: that materiality and immateriality are unison/inseparable and that the consonance between the being of things and the being is perceptible, both in the sensitive look and in the listening. The contemplation of the piano as a material object is visual, the sound of the piano, in turn, can be ephemeral, im/material and sensitive, which is sometimes produced by the musician, sometimes by the researcher, and sometimes by the music teacher. music, bringing interdisciplinary contributions in the fields of Music, Cultural Heritage, Social Sciences and Education, without losing the subjectivities inherent to the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirtes Antunes Locatelli Strapazzon, Joinville, SC

Professora titular dos Cursos Técnicos de Música e Teatro, Coordenadora do Curso de Artes Visuais e Diretora Pedagógica do Conservatório Belas Artes de Joinville-SC. Doutoranda em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville ? Univille - Joinville -SC. Mestra em Educação pela mesma universidade (2016). Graduada em Pedagogia com habilitação em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - Joinville-SC (2010). Especialista em Fundamentos do Ensino da Arte (2007) e Graduada em Educação Artística - Habilitação Licenciatura em Música pela Faculdade de Artes do Paraná - Curitiba-PR (2004). Vice líder do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE - Univille - Joinville-SC-Brasil. 

Dione da Rocha Bandeira, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Arqueóloga, bacharel em Ciências Biológicas e mestre em Antropologia Social pela UFSC e doutora em História pela UNICAMP. Professora do Programa de Pós-graduação interdisciplinar em Patrimônio Cultural e Sociedade da UNIVILLE linha Patrimônio, Ambiente e Desenvolvimento Sustentável. Coordenadora do Laboratório de Arqueologia e Patrimônio Arqueológico/LAPArq da Univille. É uma das coordenadoras do grupo de pesquisa vinculado ao Diretório de Grupos do CNPq - Estudos Interdisciplinares de Patrimônio Cultural (GEIPAC), coordenando a Linha Arqueologia e Cultura Material (ARQUEOCULT) Coordenadora e professora do curso de especialização em Arqueologia desta Universidade. Professora dos cursos de graduação em Biologia Marinha e História da Univille. Arqueóloga no Museu Arqueológico de Sambaqui de Joinville/MASJ. Atuando na pesquisa interdisciplinar do patrimônio cultural com ênfase na cultura material e patrimônio arqueológico pré-colonial e histórico; na gestão pública do patrimônio cultural nos contextos urbano e rural; em estudos com sítios e acervos arqueológicos e suas relações com museus. Desenvolve projetos sobre sambaquis e povos ceramistas na perspectiva da zooarqueologia, etnicidade e arqueologia e meio ambiente. Atua também na Arqueologia Preventiva realizando estudos arqueológicos para licenciamentos ambientais. É sócia efetiva da Sociedade de Arqueologia Brasileira/SAB, da ANINTER - SH e do ICOMOS

Sandra Paschoal Leite de Camargo Guedes, Universidade da Região de Joinville, Joinville, SC

Doutora em História pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, pós- doutora em Museologia pela Universidade Lusófona de Lisboa. Professora e pesquisadora aposentada da Universidade da Região de Joinville, onde lecionou nos cursos de graduação em História, Medicina, Sistemas de Informação e no Programa de Pós-graduação em Patrimônio Cultural e Sociedade. Membro da: Comissão Municipal de Patrimônio Histórico, Artístico, Arqueológico e Natural/COMPHAAN/Joinville, Comissão de acervos do Arquivo Histórico de Joinville e do Conselho Diretivo do Sistema Municipal de Museus. Vice líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Patrimônio Cultural/CNPq, Membro Individual Regular do Conselho Internacional de Museus – ICOM/BR e  ANPUH/SC. Joinville - SC - Brasil.

References

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, abr. 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. [Tradução Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa]. 2. ed. v. 1. São Paulo, SP: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARRI, Félix. O que é filosofia? [Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto A. Muñoz]. 3. ed. São Paulo, SP: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARRI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. [Tradução Cintia Vieira da Silva]. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN. Rita L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 21-26.

DICIONÁRIO GROVE DE MÚSICA. Edição concisa/editado por Stanley Sadie; Editora assistente: Alison Lathan. [Tradução Eduardo F. Alves]. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Coleção Museu, Memória e Cidania. Rio de Janeiro: Garamound, 2007.

IRWIN Rita L. A/r/tografia. [Tradução Belidson Dias]. In: DIAS, Belidson; IRWIN. Rita L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 27-35.

IRWIN Rita L.; SPRINGGAY Stephanie. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. [Tradução Tatiana Fernandez]. In: DIAS, Belidson; IRWIN. Rita L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p.137-153.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

MARTINS, Miriam Celeste. De ponta-cabeça: descobrir percepções sensíveis pelos olhos de aspirantes a professores. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 226-252, maio/ago. 2021.

MENUHINE, Yehudi; DAVIS, Curtis W. A música do homem. [Tradução Auriphebo Berrance Simões]. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia e ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014.

RAMOS, Miriam. A arte de tocar bem piano. Brasília, DF: MusiMed, 2017.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Recife: Editora Universitária, 1975.

Published

2023-04-03

How to Cite

Strapazzon, M. A. L., Bandeira, D. da R., & Guedes, S. P. L. de C. (2023). Between the piano and the pianist/researcher/teacher: some relations of i/material culture. Revista Digital Do LAV, 16(1), e2/1–16. https://doi.org/10.5902/1983734871971

Most read articles by the same author(s)