Education and Pandemic: affects of time and subjectivity in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734870166

Keywords:

Education, Education and Pandemic, Childhood, Time

Abstract

The IMAGO Research Group (Image, Experience and Creation Laboratory) UNESP Rio Claro SP has been dedicated to the studies of childhood, time and education. Thus, the Covid 19 Pandemic, which, over 2 years, shifted education to new spaces, places and times, without, however, changing its paths and methods, has also provoked us to reflect on how this impacted on these themes. and in their interconnections. Therefore, this work goes through the idea of ​​constitution of different childhoods and educations that walk through a non-chronological, but aionic time, in which childhood is a condition of existence and not just a stage of life. Looking at this issue has helped us to think that the fissures created by children with their ways of being, acting and thinking, break with the idea of ​​a chronos time, an adult time, a unique childhood and a formatted education, and puts us in other, diverse paths, paths of movements, capable of giving vent to powers instead of cluttering up flows.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lucia Penteado Brandão Prado, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professora eventual na Educação Infantil da Rede Municipal de Rio Claro.

César Donizetti Pereira Leite, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professor da Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho.

Guilherme Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Estudante de pedagogia na UNESP.

References

ARIÈS, Philipe. História Social da Criança e da Família. 2ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BARROS, Manuel. Biblioteca Manoel de Barros. Leya, 2013.

CHISTÉ, Bianca Santos. Devir – Criança da Matemática: experiências educativas infantis imagéticas. Tese de Doutorado – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2015.

DELEUZE, Guilles, GUATTARI, Felix. Mil Platôs Volume 4. Editora 34. SP, 2012

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 2009.

GALLO, Sílvio. Infância e poder: algumas interrogações à escola. In: KOHAN, W. O. Devircriança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

KOHAN, Walter. Infância, entre educação e filosofia. Belo Horizonte : Autêntica, 2005.

KOHAN, Walter. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-9, 2020 Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16212

LEITE, César. Infância, Experiência e Tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, César. Cinema, educação e infância: fronteiras entre educação e emancipação. Revista Fermentário, v. 2, n. 7, 2013.

RANCIERE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

Published

2022-11-18

How to Cite

Prado, A. L. P. B., Leite, C. D. P., & Oliveira, G. R. de. (2022). Education and Pandemic: affects of time and subjectivity in childhood. Revista Digital Do LAV, 15, e21/1–15. https://doi.org/10.5902/1983734870166

Most read articles by the same author(s)