Sublimation: images in transitivity

Authors

  • Lurdi Blauth Universidade Feevale
  • Elaine Tedesco UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373486997

Keywords:

Printing, Matrix, Sublimation, Artistical processes

Abstract

The present article is about printing as an intermediate stage in artistical images elaboration processes, approaching the specificness of the sublimation printing process. It also analyses the image transitional character, made posssible by transferences created between the matrix and the printing surface in works of Lurdi Blauth, Eduardo Vieira da Cunha and Clóvis Vergara de Almeida Martins Costa.In these artists production, it is possible to detect the use of printing procedures; and the different ways of printing, as well as its implications in work steps taken for the elaboration of languages such as painting, engraving, and photography, are described. The theoretic references articulate DidiHuberman thought about printing as an anthropological paradigm that involves the matter of transmition permeated by the relations between double and similarity, and Edmund Couchot definitions regarding numerical matrix, implicating the matrix-image structure and its specificities in the pre-existing reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lurdi Blauth, Universidade Feevale

Artes Visuais;

Doutora em Poéticas Visuais, pela UFRGS, 2005. Doutorado/sanduíche, Université Pantheon-Sorbonne/ParisI/França, 2003. Docente nos cursos de Artes Visuais e mestrado em Processos e Manifestações Culturais; Pesquisadora, líder dos projetos, Procedimentos de Contato: desdobramentos da imagem na arte e na cultura da atualidade; Texto e Imagem: inscrições e grafias em produções poéticas/Universidade Feevale, NH/RS. Realiza exposições individuais e coletivas no Brasil e exterior.

Elaine Tedesco, UFRGS

Artes Visuais;

Doutora em Poéticas Visuais pela UFRGS, (2009). Doutorado/Sanduíche Universidad Politécnica de Valencia/Espanha, 2005. Pesquisadora, em 2010 foi líder do projeto Procedimentos de Contato: desdobramentos da imagem na arte e na cultura da atualidade, Universidade Feevale, NH/RS. Atualmente é docente na área de fotografia no Curso de Artes Visuais da UFRGS. Destaca-se em suas exposições internacionais: II e V Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 1999 e 2005; 52ª Bienal Internacional de Veneza, 2007.

 

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BLAUTH, Lurdi. Marcas, passagens e condensações. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2011.

CATTANI, Iclea (Org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2007.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. São Paulo: 34, 1995. v.1.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La ressemblance par contact. Paris: Minuit, 2008.

______. L’Empreinte – Catálogo de exposição. Tradução de Patrícia Franca. Paris: Centre Georges Pompidou, 1997.

SCHAEFFER, Jean-Marie. A imagem precária. Campinas: Papirus, 1996.

Published

2013-03-26

How to Cite

Blauth, L., & Tedesco, E. (2013). Sublimation: images in transitivity. Revista Digital Do LAV, (10), 071–084. https://doi.org/10.5902/198373486997

Most read articles by the same author(s)