“Bound pages that hold stories”: from the book to the Artist’s Book in Art class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734868639

Keywords:

artist’s book, creative process, book, literature, education in arts

Abstract

This paper researches the creative possibilities of the Artist’s Book, through a teaching experience applied during Art class. The classroom had students ranging from 13 to 15 years old, and was located in Garibaldi - Brazil. Having a presentation about artists who have used this medium in their productions as an inspiration and starting point, the students were invited to explore old, soon-to-be discarded books as a medium for artistic creation. This experience resulted in four artists’ books collectively developed by the students. Afterwards, they were put on show in a circulation area of the school. Through discussions in class, the implications of this experience to the students’ perception of the book as an object and institution were analysed as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Comerlatto Ribacki, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). Trabalhou como professora na rede estadual (Rio Grande do Sul) no Ensino Básico e atualmente atua como professora na rede Municipal de Garibaldi/RS.

Michelle Coelho Salort, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação Ambiental (FURG, 2016). Mestra em Educação Ambiental (FURG, 2014) e Licenciada em Artes Visuais. Atua como professora na rede municipal de Rio Grande (RS), e como pesquisadora no CEAMECIM/FURG.

Felipe Pergher, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Letras — Estudos Literários Aplicados (UFRGS). Mestre em Letras (UFRGS, 2021) e Bacharel em Artes Visuais (UFRGS, 2017).

References

ARTISTAS dão ‘nova vida’ a livros descartados por biblioteca. BBC News Brasil, 08 de novembro de 2013. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/videos_e_fotos/2013/11/131108_livros_reaproveita_arte_fn>. Acesso em: 10 de novembro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CÂNDIDO, A. O direito à literatura in: Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011. 272p.

PUCHNER, Martin. O mundo da escrita : como a literatura transformou a civilização. 1. ed. São Paulo : Companhia das Letras, 2019. 488p.

REGATÃO, J. P. O Livro de Artista: potencialidades pedagógicas no ensino do desenho. Estado da Arte. Uberlândia, v. 1 n. 2, jul./dez. 2020. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/57970>. Acesso em: 7 nov. 2021.

SILVEIRA, P. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista [online]. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. 319 p.

Published

2023-04-03

How to Cite

Ribacki, N. C., Salort, M. C., & Pergher, F. (2023). “Bound pages that hold stories”: from the book to the Artist’s Book in Art class. Revista Digital Do LAV, 16(1), e1/1–19. https://doi.org/10.5902/1983734868639