Arte relacional inclusiva (por uma escrita com a deficiência e com a loucura)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734868459

Keywords:

Artesanias do pensamento, Arte narrativa, Arte relacional inclusiva, Deficiência, Loucura

Abstract

We craft concepts while we research, in the midst of research and the lives of researchers. The concepts are part of the data produced by a teaching, research and extension project linked to a Federal University and which relates to education and health workers and users of these public services. We craft meetings with these collaborators in order to produce sensations and meanings for the ways of being, learning and narrating disability and madness. In this text there are excerpts from the Thought Crafts extracted from our archives Between the months of May 2020 and May 2021. We highlight the ambivalences and potential complexities of Between Experiences and the potential variations of the Narrative Arts. When we compose with the community, we create ways - ethical, aesthetic, political - to be, narrate and learn in the difference. The Covid-19 pandemic mobilized research into the production of an inclusive relational art, in a University that can inventory and mobilize compositions in the midst of the sanitary and social chaos we are experiencing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Noal Gai, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Educação Especial com Especialização em Educação Especial (UFSM), é Mestre em Educação (UFSM e UFRGS) e Doutora em Educação (UFRGS). Atuou na Universidade Federal de Santa Maria, Universidade Federal do Pará, Fundação Oswaldo Cruz - Instituto Leônidas e Maria Deane. No momento atua na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) como Professora Adjunta da Faculdade de Educação (FACED). Dentre as áreas de pesquisa e atuação constam: Educação Especial, Saúde Mental Coletiva e Arte. E, atualmente, as temáticas e conceitos pesquisados são Educação Inclusiva e o Atendimento Educacional Especializado, Saúde Mental Antimanicomial, Artesanias da Diferença.

Aline Milena Castro Matos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bolsista de Iniciação Científica PROBIC/UFRGS da Pesquisa Entre Artesanias. Trabalhadora de Centro de Atenção Psicossocial Adulto no Hospital de Clínicas de Porto Alegre/RS.

References

ABRAMOVIC, Marina. MAI. Disponível em: https://mai.art/. Acesso em janeiro de 2021.

Cadore, Paula; Gai, Daniele Noal Gai et al. Artesaniando possibilidades de acolhimento de Norte a Sul: entre experiências pandêmicas na saúde e na educação. Revista Climacom. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/. Acesso em 29 out de 2021.

CORAZZA, Sandra Mara. Breviário dos sonhos em educação. São Leopoldo: Oikos, 2019.

CORAZZA, Sandra Mara; et al. Escrileituras: um modo de ler-escrever em meio à vida. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v40n4/11.pdf. Acesso em janeiro de 2021.

HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Desobediências Poéticas. Disponível em: http://pinacoteca.org.br/wp-content/uploads/2019/07/AF06_gradakilomba_miolo_baixa.pdf. Acesso em janeiro de 2021.

OHNO, Kazuo. Treino e(m) poema. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; PAZ, Thais Raquel da Silva. Outros rumos na formação docente em artes visuais – Para onde caminhamos? Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/10591. Acesso em janeiro de 2021.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da Ufrgs, 2011.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

ZORDAN, Paola. Gaia Educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-09-06

Versions

How to Cite

Gai, D. N., & Matos, A. M. C. (2022). Arte relacional inclusiva (por uma escrita com a deficiência e com a loucura). Revista Digital Do LAV, 15, e13/ 1–15. https://doi.org/10.5902/1983734868459 (Original work published July 12, 2022)