The (in)visibility of the interculturality in Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal de Roraima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734866845

Keywords:

Formação Docente, Interculturalidade, Educação musical, Currículo

Abstract

This article has the main goal to introduce partial results on documental research developed as part of a master’s degree work (ARAUJO, 2021). Therefore, it is taken as assumptions the considerations by Walsh (2012) and Queiroz (2004) about the interculturality, drenched in decolonized principles, to fulfill the analyses on the collected documents, above all, on a Music Education Degree course curriculum at a Federal University in the North region in Brazil. On this overview, from the data extracted by the analyzed documents, it was possible to notice that there are certain concern on thinking about the Course curriculum from an intercultural perspective, however, when these documents are studied in light of by contemporary discussions that are surrounded by the theme, it can be noticed that such elements aren’t developed in depth, neither endeavor centrality in subjects that, frequently, concern questions that emerge on interculturality.

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Author Biographies

Eli de Matos Araujo, Universidade Federal de Roraima (UFRR)

Pedagogo na rede municipal de ensino de Boa Vista - RR, atua como professor de educação infantil, discente dos cursos de Licenciatura em Música e Mestrado em Educação da UFRR, participante do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM), pela Universidade Federal de Roraima - UFRR, participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID (Projeto de Música) e programa de Residência Pedagógica (Projeto de Música), especialista em Psicopedagogia pela Universidade Anhembi Morumbi (2015),Tem experiência nas áreas de Educação e Artes, com ênfase em Pedagogia e Educação Musical nas instituições SESI Roraima, Colégio Objetivo Roraima, Prefeitura Municipal de São Paulo, São Paulo - SP, Potenciali - Cursos Extracurriculares, São Paulo - SP, Corporação Musical Lyra de Mauá, Mauá - SP; e Sabina - Escola Parque do Conhecimento, Santo André - SP.

Jéssica de Almeida, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, RR

Professora do Curso de Licenciatura em Música e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutora em Educação (Linha de Pesquisa Educação e Artes) pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Educação (2016) e Licenciada em Música (2012) pela mesma instituição. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM) e membro do Grupo de Pesquisa Autonarrativa de práticas musicais (NarraMus). Pesquisa a formação e atuação de professores de música em diferentes contextos a partir de abordagens (auto)biográficas. É coordenadora da região Norte na Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) e representante do estado Roraima no Fórum Latinoamericano de Educação Musical (Fladem).

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Published

2022-07-12 — Updated on 2022-09-06

How to Cite

Araujo, E. de M., & Almeida, J. de. (2022). The (in)visibility of the interculturality in Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal de Roraima. Revista Digital Do LAV, 15, e11/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1983734866845