Ruins Space: from exhibition value to occupancy/event value
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734844381Keywords:
Purposeful curation, artist-teacher`s becoming, contemporary art.Abstract
This article will have as a reflection device the occupation / exhibition Plural Presences, which took place in November 2019 at the State University of Maringá. We will take this event as an analyzer to think of curation as a work of art (HOFFMANN, 2004), and, based on institutional analysis (BAREMBLITT, 2002) and institutional criticism of art (FRASER, 2005), to place the value of art exhibition (FREIRE, 1999) analyzing its unfolding as a collective enunciation agency (DELEUZE; GUATTARI, 1995). The tension between exhibition and occupation will be explored here in order to think of art as a mode of collective organization that, in addition to the white cube, gains body as an event driven by alliance and desiring affinities. Finally, at a crossroads between the field of art and the field of education, we begin to think about the role of the artist-teacher who sees art teaching as an artistic proposition and as a device for a lesser education (GALLO, 2002).Downloads
References
BAREMBLITT, G. Compêndio de Análise Institucional e outras correntes: teoria e prática. 5. ed. Belo Horizonte-MG: Instituto Felix Guattari, 2002.
BASBAUM, R. Manual do artista-etc. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2013.
BASBAUM, R. Sobre o et cetera - Entrevista com Ricardo Basbaum. Revista Beira, v.2, n.2, 9 out. 2016. Disponível em: < https://medium.com/revista-beira/entrevista-com-ricardo-basbaum-85bbb4f0cea9>. Acesso em: 8 maio 2020.
BOIS, Y.-A. Mudança de cenário. In: HUTCHET, S. (org.) Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
BUREN, D. Função do Museu. In: DUARTE, P. S. (ed.). Daniel Buren: textos e entrevistas escolhidos (1967- 2000), Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 2001.
EXPÓSITO, M. Arte como produção de modos de organização. Apresentação de Marcelo Expósito no Museu de Arte Contemporânea de Castilla y León, MUSAC, em 2014. Disponível em: < https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27159/tde-04122018-171845/publico/AnaEmiliaJungENCARTE1expositoONLINE.pdf>. Acesso em: 5 maio 2020.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs (Capitalismo e Esquizofrenia). Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v. 1. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs. v. 3. São Paulo: Editora 34, 1999.
DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
FRASER, A. Da crítica às instituições a uma instituição da crítica. Concinnitas: Revista do Instituto de Artes da UERJ, Rio de Janeiro, v. 9, n.13, pp. 178-187, Maio/Maio, 2005.
FREIRE, C. Poéticas do processo. São Paulo: Iluminuras, 1999.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes, 1996.
GALLO, S. Em torno de uma ‘educação menor’. Revista Educação e Realidade. v. 2, n.2, p. 169 – 178, jul-dez. 2002.
GURAN, M. Curadoria: expressão e função social. Studium, n. 32, p. 90-93, inverno 2011.
HOFFMANN, J. A exposição como trabalho de arte. Revista Concinnitas, v. 1, n. 6, p. 18-30, 2004.
JUNG, A. E. Arte Ocupação: práticas artísticas e a invenção de modos de organização. São Paulo: USP, 2018. Tese (Doutorado em Poéticas Visuais). Universidade de São Paulo, 2018.
LAGNADO, L. Por uma revisão dos estudos curatoriais. POIESIS, v. 16, n. 26, p. 81-97, 2015.
LIPPARD, L. R.; CHANDLER, J. A desmaterialização da arte. Arte & ensaios, n. 25, p. 180-193, 2013.
OGUIBE, O. O fardo da curadoria. Revista Concinnitas, v. 1, n. 6, p. 6-18, 2004.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: Estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005.
ROLNIK, S. Geopolítica Da Cafetinagem, 2006. Disponível em: < http://www4.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/Geopolitica.pdf>. Acesso em: 8 maio 2020.
SANTANA, A. F. T. & SANTOS, A. C. Um possível olhar acerca dos elementos que compõem o ser professor. In: Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. 2015, Sergipe. Anais do 8 Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional: Unit, 2015. s/p. Disponível em: < https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/1172>. Acesso em: 8 maio 2020.
STUBS, R. O /im/possível como coeficiente artístico. Revista Visuais, v.5, n.1, pp. 79-105, 2019. Disponível em: < https://doi.org/10.20396/visuais.v5i1.12137>. Acesso em: 5 maio 2020.
STUBS, R.; MADDOX, C. Exposição Presenças Plurais. In: I Seminário de Artes Visuais da UEM. Corpo a corpo: Presenças Plurais. Universidade Estadual de Maringá - UEM. Anais eletrônicos. Maringá, PR: UEM, 2019. Disponível em: http://sites.uem.br/arv/catalogo-exposicao-ocupacao-presencas-plurais.pdf. Acesso em: 7 março 2020.
TIQQUN. Como fazer? Como Desertar? São Paulo: N-1 Edições, 2019.