Ruins Space: from exhibition value to occupancy/event value

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734844381

Keywords:

Purposeful curation, artist-teacher`s becoming, contemporary art.

Abstract

This article will have as a reflection device the occupation / exhibition Plural Presences, which took place in November 2019 at the State University of Maringá. We will take this event as an analyzer to think of curation as a work of art (HOFFMANN, 2004), and, based on institutional analysis (BAREMBLITT, 2002) and institutional criticism of art (FRASER, 2005), to place the value of art exhibition (FREIRE, 1999) analyzing its unfolding as a collective enunciation agency (DELEUZE; GUATTARI, 1995). The tension between exhibition and occupation will be explored here in order to think of art as a mode of collective organization that, in addition to the white cube, gains body as an event driven by alliance and desiring affinities. Finally, at a crossroads between the field of art and the field of education, we begin to think about the role of the artist-teacher who sees art teaching as an artistic proposition and as a device for a lesser education (GALLO, 2002).

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Author Biographies

Roberta Stubs, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Artista, pesquisadora e psicóloga com doutorado em psicologia com ênfase em arte, gênero e produção de subjetividade pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de Assis. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2005), especialização em Saúde Mental e mestrado em História da Educação pela mesma instituição. Líder do DOBRA - grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença. Professora do curso de artes visuais da Universidade Estadual de Maringá. Com trabalhos em fotografia, vídeos, instalações e objetos, a artista tem explorado temas como o corpo, o tempo, a memória, o vazio e o transbordamento subjetivo. Possui experiência na área de psicologia, arte contemporânea e gênero, com ênfase em processos de subjetivação na contemporaneidade e políticas inventivas da vida.

Cleberson Diego Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

MADDOX é Cleberson Diego Gonçalves. Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduado em Artes Visuais, artista e Professor Assistente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Atua nas linhas de arte decolonial, subjetividades e Sexualidade no grupo de pesquisa NUDISEX - Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Diversidade Sexual, e atua em Estéticas decoloniais, poéticas subversivas, dissidências e decolonização do pensamento no grupo DOBRA - grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença.

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Published

2021-04-29

How to Cite

Stubs, R., & Gonçalves, C. D. (2021). Ruins Space: from exhibition value to occupancy/event value. Revista Digital Do LAV, 14(1), 006–025. https://doi.org/10.5902/1983734844381