“Being a faggot is being free”: a documentary announcing ways of existing at the borders of genders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734843964

Keywords:

Documentary, faggot, visual regimes, educational processes, cis-heteronormativity.

Abstract

The article aims to discuss the politics and poetics of the images in the documentary ‘Bichas’, directed by Marlon Parente, from Pernambuco. The documentary brings the accounts of six young people who narrate experiences in different social spheres from their identification as ‘faggots’. The analyses incorporated the contributions of studies on the Visual Culture, and gender relations and sexualities in order to problematize the educational processes that lead us to think about how each character builds meanings and experiences of himself when assuming himself as 'faggot', resignifying the injury that this word represents to affirm ways of existing that challenge the cis-heteronormative visual regimes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roney Polato de Castro, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

BICHAS, o documentário, Marlon Parente, Recife, fev. 2016, online (YouTube). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=0cik7j-0cVU> Acesso: 10 jan. 2020.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 151-172.

BUTLER, J. Problemas de gênero – feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 42, p. 249-274, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cpa/n42/0104-8333-cpa-42-00249.pdf>. Acesso: 19 nov. 2019.

AUTOR, 2012

AUTOR, 2016

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.

ERIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Cia de Freud, 2008.

FERRARI, A. A “bicha banheirão” e o “homossexual militante”: grupos gays, educação e a construção do sujeito homossexual. In: 29ª REUNIÃO DA ANPED, 2006, Caxambu, MG. Anais eletrônicos. Disponível em: <http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT23-1688--Int.pdf>. Acesso: 10 jan. 2020.

AUTOR; AUTOR, 2012

FERRARI, A. “Poeticamente silenciosa”: cinema e a formação ética-estética dos sujeitos. In: FERRARI, A.; CASTRO, R. P. (Orgs.). Política e poética das imagens como processos educativos. Juiz de Fora, MG: Editora da UFJF, 2012, p. 37-54.

FERRARI, A. O que os adolescentes produzem de imagens? – Cultura visual, adolescências e educação. Visualidades, Goiânia, v.11, n.2, p. 13-35, jul./dez. 2013. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/30695/16695>. Acesso: 20 fev. 2020.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad.: Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 9-34.

MARTINS, R. Porque e como falamos da cultura visual? Visualidades, Goiânia, v. 4, n. 1 e 2, p. 64-79, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/17999/10727>. Acesso: 10 fev. 2020.

MARTINS, R. Hipervisualização e territorialização: questões da Cultura Visual. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 13, n. 22, p. 19-31, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/2437/2391>. Acesso: 10 fev. 2020.

MELO, C. T. V. O documentário como gênero audiovisual. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 5, n. 1/2, p. 25-40, jan./dez. 2002. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/ci/article/view/24168/14059>. Acesso em: 01 mar. 2020.

MISKOLCI, R. A teoria queer e a sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, n. 21, p. 150-182, jan./jun. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/soc/n21/08.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2020.

MISKOLCI, R. Desejos digitais – uma análise sociológica da busca por parceiros on-line. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

NONATO, M. N. Narrativas afeminadas: uma discussão sobre corpo, gênero e abjeção. In: XV ENECULT, 2019, Salvador. Anais eletrônicos. Disponível em: <http://www.enecult.ufba.br/modulos/submissao/Upload-484/111594.pdf>. Acesso: 15 mar. 2020.

PRADO, M. A. M.; MACHADO, F. V. Preconceito contra homossexualidades: a hierarquia da inviabilidade. São Paulo: Cortez, 2008.

SANTIAGO, A. C.; CASTELLO, N. F. V.; RODRIGUES, A. Bichas destruidoras mesmo: construindo uma viada bem afeminada. Periferia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 156-180, jul./dez. 2017. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/29360/22116>. Acesso em: 10 jan. 2020.

SILVA, T. T. O currículo como fetiche – a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SPINELLI, E. M. Webdocumentário: implicações dos recursos tecnológicos digitais na composição estrutural e narrativa do formato. Comunicação Midiática, São Paulo, v.8, n.2, p.169-183, mai./ago. 2013. Disponível em: <https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/238/237>. Acesso em: 01 mar. 2020.

ZAMBONI, J. A bicha na emergência da homossexualidade cultural: Peter Fry e o que o inglês não viu. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 30, p. 1-10, dez. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/psoc/v30/1807-0310-psoc-30-e178463.pdf>. Acesso: 10 jan. 2020.

Published

2020-07-27

How to Cite

Castro, R. P. de. (2020). “Being a faggot is being free”: a documentary announcing ways of existing at the borders of genders. Revista Digital Do LAV, 13(1), 146–172. https://doi.org/10.5902/1983734843964