The subjective dimension in the research on the subject’s education in art

Authors

  • Carla Juliana Galvão Alves Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Arte Visual
  • Laura Cristina Souza da Silva Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734838480

Keywords:

A/r/tography, Art research, Reacher’s education, Subjectivity, Object-art

Abstract

The article presents reflections on the art-based educational research, focusing on the relevance of subjective data on art research raised through objects bearing autobiographical senses and meanings. It is part of a work in a group of studies, research and education conducted in the realm of a research project on teacher’s education in Visual Arts, culminating in an exhibition entitled ‘Memory of Things: visual tessiture of teaching trajectories’. This approach has allowed us to also address the processes of construction of the identity of the teacher, artist and researcher subject, using procedures and strategies from the art itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Juliana Galvão Alves, Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Arte Visual

Docente do curso de Graduação em Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina. Mestrado e Doutorado em Educação

Laura Cristina Souza da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Estudante de Graduação do curso de Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina.

References

COLI, Jorge. O que é Arte. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995.

UHNG HUR, Domenico. Memória e tempo em Deleuze: multiplicidade e produção. Athenea Digital (Revista de Pensamiento e Investigación Social), v. 13, n. 2, 2013. Disponível em: http://atheneadigital.net/article/download/Hur/pdf . Acesso em: 10 mai. 2019.

HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

MARTINS, Raimundo. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: ______ (Org.). Visualidade e Educação. Goiânia: FUNAPE, 2008, p. 25-35.

OBRIST, Hans Ulrich. Caminhos da Curadoria. Rio de Janeiro: Cobogó, 2014.

Published

2020-04-13

How to Cite

Alves, C. J. G., & Silva, L. C. S. da. (2020). The subjective dimension in the research on the subject’s education in art. Revista Digital Do LAV, 13(1), 053–068. https://doi.org/10.5902/1983734838480