Daily violence: the photography as a record of women’s empowerment
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734835803Keywords:
Art, Photography, Feminism, Daily violence, WomanAbstract
This article addresses issues generated from the production of a series of experimental photographs with a feminist bias. Having as central theme actions aimed at welcoming and empowering women, questions are raised about the social construction of women. In this process, analog photography resources are used experimentally, proposing approximations with the photographic work of Adriana Lestido, as well as articulating studies of the authors Maria Lygia Quartim de Moraes and Simone de Beauvoir.
Downloads
References
BARIONI, Paola et al. #MeuAmigoSecreto: feminismo além das redes. Rio de Janeiro: Edições de Janeiro, 2016.
BARUCH, Ligia; TINOCO, Dandara. Sororidade, substantivo feminino. O Globo, 2016. Disponível em: https://oglobo.globo.com/mundo/sororidade-substantivo-feminino-18959230. Acesso em: fev. 2018.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.
BELLO, Luíse. Uma primavera sem fim. Think Olga, 2015. Disponível em: http://thinkolga.com/2015/12/18/uma-primavera-sem-fim/. Acesso em: fev. 2018.
BURMESTER, Cristiano Franco. Fotografia – do Analógico para o Digital: um estudo das transformações no campo da produção de imagens fotográficas. São Paulo: Universidade de São Paulo – Escola de Comunicação e Artes, 2006.
COLLING, Ana Maria. Tempos diferentes, discursos iguais: a construção do corpo feminino na história. Dourados: Ed. UFGD, 2014.
COSTA, Ana Alice. O movimento feminista no Brasil. Dinâmicas de uma intervenção política. Revista Gênero, 2005. Disponível em: www.revistagenero.uff.br/index.php/revistagenero/article/view/380. Acesso em mar. 2018.
EMPODERAMENTO. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa [em linha], 2008-2013, https://www.priberam.pt/dlpo/EMPODERAMENTO. Acesso em: março de 2018. GOOGLE trends, mais pesquisados 2017. Disponível em: https://trends.google.com.br/t rends/topcharts. Acesso em: mar. 2018.
GRASSO, Agustina. Madre e hija, la historia de la foto símbolo de una resistencia. 1 il. p/b. Disponível em: http://www.perfil.com/noticias/elobservador/madre-e-hija-la-historia-de-la-foto-simbolo-de-una-resistencia-0326-0028.phtml. Acesso em: mar. 2018.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 3. Ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
LESTIDO, Adriana. Madre e hija de Plaza de Mayo.1 il. p/b. Disponível em: http://www.adrianalestido.com.ar/es/madre_hija_plaza_de_mayo.php. Acesso em: fev. 2018.
MACEDO, Ana Gabriela; AMARAL, Ana Luísa (Orgs.). Dicionário da crítica feminista. Porto: Afrontamento, 2005. p. 153-154.
MONTEIRO, Lorena Lúcia Cardoso; GARCIA, Loreley Gomes. “Conheça sua força”: um estudo sobre a prática da defesa pessoal feminista. III Seminário Nacional de Gênero e Práticas Culturais: Olhares diversos sobre a diferença. Outubro, 2011. João Pessoa, PB. Disponível em: http://www.itaporanga.net/genero/3/09/01.pdf. Acesso em: mar. 2018.
MORAES, Maria Lygia Quartim de. Prefácio. In: WOLLSTONECRAFT, Mary. Reivindicação dos Direitos da Mulher. São Paulo: Boitempo, 2016, p. 7-16.
OLIVEIRA, Tory. Câmara analisa PEC 181. Entenda seus impactos sobre o aborto no Brasil. Carta Capital, dez 2017. Disponivel em: https://www.cartacapital.com.br/politica/camara-vota-pec-181-entenda-seus-impactos-sobre-o-aborto-no-brasil. Acesso em: mar. 2018.
PAN, Montserrat Barba. O que é feminismo? Disponível em: http://feminismo.org.br/wp-content/uploads/2014/10/O-que-%C3%A9-feminismo_Montserrat-Barba-Pan.pdf. Acesso em: mar. 2018.
REAJÁ (zine). Campinas, São Paulo, 2013. Disponível em: https://issuu.com/vadias_cps/docs/zinereaja-1. Acesso em: abr. 2018.
RIBEIRO, Djamila. O que é o empoderamento feminino? Carta Capital, 25 set. 2017. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/revista/971/o-que-e-o-empoderamento-feminino. Acesso em: abr. 2018.
RIBEIRO, Djamila. Prefácio. In: BARIONI, Paola. et al. #MeuAmigoSecreto: Feminismo Além das Redes. Rio de Janeiro: Edições de Janeiro, 2016. p. 9-12.
RIBEIRO, Maristela. Fendas e frestas: a mulher, da contemplação à interlocução. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2006.
SCHISLER, Millard W. L. Relação em preto-e-branco, a imagem com qualidade. São Paulo: Senac; Martins Fontes, 1995.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Proa: Revista de Antropologia e Arte, v. 2, p. 1-19, 2010. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/proa/article/viewFile/2375/1777. Acesso em: mar. 2018
TAVARES, António Luís Marques. A fotografia artística e o seu lugar na arte contemporânea. Sapiens: História, Património e Arqueologia. [Em linha]. N.º 1 (Julho 2009), pp. 118-129. Disponível em: www.academia.edu/1155767/A_fotografia_artística_e_o_seu_lugar_na_arte_contemporânea. Acesso em: fev. 2018.

