About learning with cinema

Authors

  • Alice Fátima Martins Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828783

Keywords:

Cinema, Perception, Narrative, Learning

Abstract

Since the first cinema session, in Paris, to the beginning of this twenty-first century, cinema has progressively been part of the complex structures of the entertainment industry, going through the fields of art and spaces of collective, everyday life. Filmmakers retell stories of different dimensions, actively reconfiguring contemporary worldviews. In this work, we intend to discuss some aspects of a so-called social pedagogy practiced by cinematographic language. To do this, we intend to overcome recurrent discussions about the relation between cinema and education, which usually favor the idea of cinema as a pedagogic resource to be adopted among other teaching strategies of school subjects. In this sense, an instance that goes through daily life, including schools and going far beyond them, is found in the film narratives. The question guiding these issues is "What have we been learning with the cinema?" Thus, cinema is considered as social practice, taking into account the perspectives of filmmakers as well as those who appropriate their stories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alice Fátima Martins, Universidade Federal de Goiás

Professora na Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG), no curso de Licenciatura em Artes Visuais e no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual. Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq. Pesquisadora associada do Programa Avançado de Cultura Contemporânea (PACC/UFRJ). Autora dos livros Saudades do Futuro: a ficção científica no cinema e o imaginário social sobre o devir (Editora UnB, 2013), e Catadores de sucata da indústria cultural (Editora UFG, 2013)

References

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CATELLI, Rosana Elisa. Dos "Naturais" ao documentário: o cinema educativo e a educação do cinema, entre os anos de 1920 e 1930. Programa de Pós-Graduação em Multimeios. Campinas: UNICAMP. Tese de doutorado, 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 1998

EDWARD Scissorhands. Edward Mãos de Tesoura. Filme. Diretor: Tim Burton. Duração: 105min. EUA, 1990.

FUGUET, Alberto. Os filmes de minha vida. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

PINHEIRO, Maria Adalgisa Pereira. Cinema e educação: modelos internacionais, impressos e intelectuais no Brasil no início do século XX. Programa de Pós-Graduação em Educação. Vitória: UFES, 2015. Tese de doutorado.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Editora Papirus, 2003.

TOULET, Emmanuelle. O cinema, invenção do século. São Paulo: Objetiva, 1988.

VIDAL, Diana G.; ARAUJO, José Carlos S.; MIGUEL, Maria Elisabeth B. (eds.). Reformas educacionais: as manifestações da Escola Nova no Brasil, 1920 a 1946. Uberlândia: EDUFU, 2011.

Published

2017-08-25

How to Cite

Martins, A. F. (2017). About learning with cinema. Revista Digital Do LAV, 10(2), 006–016. https://doi.org/10.5902/1983734828783