Production cultural students trainees in visual arts: a training creative context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734827402

Keywords:

Visual Arts, Stage, Teaching

Abstract

This article deals with the internship experience and cultural output from it developed by students enrolled in the Bachelor of Visual Arts Institute of Unicamp Arts. Emerging experiences plural stage field permitted to make written reports aimed at different creative paths, including those that address memorials and trainers areas. Displacements materialized in sensitive objects that expanded the views and perspectives of choices and ways of working the content on Stage activities in the field. With the interlocution: ideas, pedagogical experiences and inserted cultural productions in the epistemological universe of specific knowledge it was possible to achieve gains on practical knowledge and relevant theoretical discipline. Thus, in addition to emphasizing the poetic creation and authoring experience also highlighted the importance of research in stage performance in arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Selma Machado Simão, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Graduação em Lic. Educação Artística com Hab. Artes Plásticas pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (1980), Especialização em Arte e Tecnologia pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (2002), Especialização em Expressões Criativas pela Faculdade de Ciências da Saúde (2013), Mestrado em Artes Visuais pelo Instituto de Artes da Unesp (2005), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - FE Unicamp (2012), Pós-doutorado em Educação pela Unesp de Rio Claro (2016). É professora universitária e artista plástica, tendo experiência profissional na área do Ensino Superior, Médio e Fundamental. Atualmente é coordenadora pedagógica do Curso de Psicopedagogia da Faculdade Iescamp em Campinas. Leciona no Ensino Superior, nos cursos de Pós-graduação e Graduação nas áreas de Pedagogia e Artes Visuais, nas seguintes disciplinas: Metodologia da Pesquisa, Percepção e Expressão Plástica, Expressões Criativas, Metodologia do Ensino de Artes, Estágio Supervisionado em Artes. Filiação Grupo de Pesquisa - Grupo de Estudos e Pesquisas Linguagens Experiência e Formação - Universidade Estadual Paulista - UNESP – Campus Rio Claro/SP - Instituto de Biologia - Departamento de Educação

References

ALBANO, Ana A. Histórias de Iniciação na Arte. Disponível em: http://www.arquetipica.com.br. Acesso em: 20 abr. 2005.

SALLES, Cecilia A.; CARDOSO, Daniel R. Crítica Genética em Expansão. In Cienc. Cult. vol.59 no.1 São Paulo Jan./Mar. 2007

CAETANO CAPRIOLLI NETTO. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

CERTEAU, M. L’invention du quotidien. L’arts de faire. Paris: Gallimard, 1990. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Tradução Ephaim F. Alves. Petrópolis: Vozes,1996.

CHARTIER, R. A história cultural. Entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

FERNANDA COSTA GASPAR. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21 ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002.

GUILHERME OROSCO. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

GUSTAVO LUCATELLI CASTRO. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

IRWIN, Rita L. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. In Interterritorialidade - mídias, contextos e educação. BARBOSA, Ana Mae; AMARAL Lilian (org.) São Paulo: Editora Senac São Paulo e Edições SESC, 2009. p 87-104.

LOPONTE, Luciana G. Arte para a Docência: estética e criação na formação docente. Revista Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Estados Unidos, v. 21, p. 1-18, jan. 2013.

MARION FRANZINI CHATTON. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

NATALIA REGINA GREGORINI. Relato. Campinas. São Paulo, 21, outubro, 2015.

OITICICA, Hélio. Programa Ambiental. In 27ª Bienal de São Paulo. Como Viver Junto. São Paulo: Fundação Bienal, 2006.

PIMENTA, Selma G.; LIMA, Maria S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. In Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006.

RANCIÉRE, Jacques. The politics of aesthetics. The distribution of the sensible. New York: Continuum, 2004.

Published

2017-08-25

How to Cite

Simão, S. M. (2017). Production cultural students trainees in visual arts: a training creative context. Revista Digital Do LAV, 10(2), 140–161. https://doi.org/10.5902/1983734827402