“Choose a word and say something”: reflections on the presentation of the degree courses in visual arts at UFG professions

Authors

  • Irene Tourinho Universidade Federal de Goiás - UFG/GO
  • Aurisberg Leite Matutino
  • Fernanda Moraes Assis
  • Gabriel Moraes de Queiroz
  • Júlia Mariano Ferreira
  • Maurício Remigio Viana
  • Rogério Justino Flori
  • Tales Gubes Vaz
  • Vandimar Marques Damas

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482642

Keywords:

Collective experience, Teaching, Practice teaching and art

Abstract

This text is written by many hands and is presented not only as an intellectual challenge: it is also a provocation of sociability. From different perspectives, we reflected about the event “Professional Spaces”, through which we observed and examined the environments dedicated to the Teacher Training Program in Visual Arts, including the distance learning modality. We propose a discussion about its implications to us as students of the Graduate Program in Art and Visual Culture, and as visitors of the event. We point out some of these impressions highlighting points, such as teaching imaginary and contemporary pedagogic practice in arts education, positions which are based on the discussions of the discipline Special Topics in Visual Education offered by the Graduate Program in Art and Visual Culture of the College of Visual Arts, UFG.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irene Tourinho, Universidade Federal de Goiás - UFG/GO

Pós-Doutora em Cultura Visual pela Universidade de Barcelona (Espanha), Doutora pela Universidade de Wisconsin-Madison (EUA) e Mestre pela Universidade de Iowa (EUA)

Aurisberg Leite Matutino

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV) da Universidade Federal de Goiás

Fernanda Moraes Assis

Licenciada em Artes Visuais pela UFG

Gabriel Moraes de Queiroz

Especialista em Cultura e História Africana e Afro-Americana pela Universidade Estadual de Goiás

Júlia Mariano Ferreira

Pós-Graduada em Fotografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e em MBA – Gestão da Responsabilidade Socioambiental e do Terceiro Setor

Maurício Remigio Viana

Mestrando do PPGACV da UFG

Rogério Justino Flori

Mestrando do PPGACV da UFG

Tales Gubes Vaz

Mestrando do PPGACV da UFG

Vandimar Marques Damas

Mestrando do PPGACV da UFG

References

AGUIRRE, Imanol. Imaginando um futuro para a educação artística. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009.

ARROYO, Miguel. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2007.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história das violências nas prisões. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1997.

GOODSON, Ivor. Pessoas solitárias: a luta pelo significado privado e o propósito público. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Políticas do conhecimento: vida e trabalho docente entre saberes e instituições. Goiânia: Cegraf, 2007 (Coleção Desenredos, 2), pp. 13 - 48.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

MARTINS, Raimundo. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: ______ (Org.). Visualidade e educação. Goiânia: FUNAPE, 2008 (Coleção Desenredos, 3). Parte I – Temporalidades e posicionamentos na cultura visual no ensino de artes no Brasil e nos Estados Unidos - leituras regionais, pp. 25 – 36.

MARTINS, Raimundo; PEREIRA, Alexandre; VALENÇA, Kelly. Um olhar ‘formatado’. Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia, v. 6, n. 1 e 2, pp. 243 – 254, 2009. ISSN 1679 - 6748.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Entre contingências e experiências vividas... Propostas para pensar um ensino crítico em artes visuais. Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia: UFG, v. 3, n. 1, pp. 86-111, 2005.

REVISTA NOVA ESCOLA, Edição Especial “Porque tão poucos querem ser professor”. São Paulo: Abril, fev. 2010. [relatório preliminar da pesquisa em:

http://revistaescola.abril.com.br/pdf/relatorio-final-atratividade-carreira-docente.pdf.]

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Filiação intensiva e aliança demoníaca. Novos Estudos 77, [s. l.], 2007, pp. 91 - 126.

Published

2011-03-11

How to Cite

Tourinho, I., Matutino, A. L., Assis, F. M., Queiroz, G. M. de, Ferreira, J. M., Viana, M. R., Flori, R. J., Vaz, T. G., & Damas, V. M. (2011). “Choose a word and say something”: reflections on the presentation of the degree courses in visual arts at UFG professions. Revista Digital Do LAV, 6(6), 001–014. https://doi.org/10.5902/198373482642