“Choose a word and say something”: reflections on the presentation of the degree courses in visual arts at UFG professions
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482642Keywords:
Collective experience, Teaching, Practice teaching and artAbstract
This text is written by many hands and is presented not only as an intellectual challenge: it is also a provocation of sociability. From different perspectives, we reflected about the event “Professional Spaces”, through which we observed and examined the environments dedicated to the Teacher Training Program in Visual Arts, including the distance learning modality. We propose a discussion about its implications to us as students of the Graduate Program in Art and Visual Culture, and as visitors of the event. We point out some of these impressions highlighting points, such as teaching imaginary and contemporary pedagogic practice in arts education, positions which are based on the discussions of the discipline Special Topics in Visual Education offered by the Graduate Program in Art and Visual Culture of the College of Visual Arts, UFG.Downloads
References
AGUIRRE, Imanol. Imaginando um futuro para a educação artística. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009.
ARROYO, Miguel. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2007.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história das violências nas prisões. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1997.
GOODSON, Ivor. Pessoas solitárias: a luta pelo significado privado e o propósito público. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Políticas do conhecimento: vida e trabalho docente entre saberes e instituições. Goiânia: Cegraf, 2007 (Coleção Desenredos, 2), pp. 13 - 48.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
MARTINS, Raimundo. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: ______ (Org.). Visualidade e educação. Goiânia: FUNAPE, 2008 (Coleção Desenredos, 3). Parte I – Temporalidades e posicionamentos na cultura visual no ensino de artes no Brasil e nos Estados Unidos - leituras regionais, pp. 25 – 36.
MARTINS, Raimundo; PEREIRA, Alexandre; VALENÇA, Kelly. Um olhar ‘formatado’. Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia, v. 6, n. 1 e 2, pp. 243 – 254, 2009. ISSN 1679 - 6748.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Entre contingências e experiências vividas... Propostas para pensar um ensino crítico em artes visuais. Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia: UFG, v. 3, n. 1, pp. 86-111, 2005.
REVISTA NOVA ESCOLA, Edição Especial “Porque tão poucos querem ser professor”. São Paulo: Abril, fev. 2010. [relatório preliminar da pesquisa em:
http://revistaescola.abril.com.br/pdf/relatorio-final-atratividade-carreira-docente.pdf.]
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Filiação intensiva e aliança demoníaca. Novos Estudos 77, [s. l.], 2007, pp. 91 - 126.