What is going on ‘between’ readings and writings experienced in a graduate space?

Authors

  • Francieli Regina Garlet Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734823515

Keywords:

Reading, Writing, Empty space, Philosophies of difference

Abstract

In this article, I aim at thinking what happens ‘between’ readings and writings. I consider reading from a perspective that does not take it as something to be memorized or understood. I consider it as escaping the order of representation. I think of both as experience, as an encounter that triggers thinking, that makes things pass, or something that occupies an interval, an empty space that is installed ‘between’ the acts of reading and writing. Skliar (2014), Deleuze (2006, 1992), Deleuze and Guattari (1992), Blanchot (2005, 2010), Larrosa (2011), Corazza (2007), and Levy (2011) are some of the readings that cross or even make possible this writing that seeks to think some reading and writing experiences as well that I have experimented in the space of a graduate program in Education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francieli Regina Garlet, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (PPGE-UFSM). Mestre em Educação: Linha de Pesquisa LP4 – Educação e Artes (PPGE-UFSM). Licenciada em Artes Visuais pela mesma instituição. Membro do GEPAEC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura.

References

BARTHES, Roland. O neutro: anotações de aulas e seminários ministrados no Còllege de France, 1977-1978. Tradução Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. A palavra plural. Tradução Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2010.

_____. O livro por vir. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CORAZZA, S. M. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3.ed. Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2007. p. 103-127.

_____. Foucault. 6ª reimpr. da 1ª. ed. de 1988. Tradução Claudia Sant’Anna Martins; Revisão de tradução Renato Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2006.

_____. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1992.

_____. O Abecedário de Gilles Deleuze. Realização de Pierre-André Boutang, produzido pelas Éditions Montparnasse, Paris. No Brasil, foi divulgado pela TV Escola, Ministério da Educação. Tradução e Legendas: Raccord [com modificações]. A série de entrevistas, feita por Claire Parnet, foi filmada nos anos 1988-1989.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 5. Tradução Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed. 34, 1997.

____. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Junior e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DIAS, Susana Oliveira. Escuta inumana: murmúrios de uma vida irrepresentável pelo grito arquivista... Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.32, n. 62, p. 155-167, jun. 2014. Disponível em: http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/viewFile/247/146. Acesso em: 24 mar. 2016.

GARLET, Francieli Regina. Pesquisar andarilho: cintilâncias e transbordamentos de uma docência. 2014, 90f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/issue/view/116. Acesso em: 31 jan. 2016.

____. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007, p. 129 -156.

LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

PELBART, Peter Pál. O tempo não reconciliado: imagens de tempo em Deleuze. São Paulo: Perspectiva, 2007.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Tradução de Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

Published

2016-08-17

How to Cite

Garlet, F. R. (2016). What is going on ‘between’ readings and writings experienced in a graduate space?. Revista Digital Do LAV, 9(2), 101–113. https://doi.org/10.5902/1983734823515

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2