The Eva Image

Authors

  • Noeli Batista dos Santos
  • Alice Fátima Martins

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482178

Keywords:

Education, Technical image, Poetics

Abstract

Metaphors about the relations between machine and sensitive knowledge: this is the context for the reflections in this article, based on the master research project named "Entre-meios: thinking about processes of creation and re-meaning the way of seeing technical images". From the pedagogical experience in the course Laboratory for Creation with Digital Images Medias, the ideas developed by Vilém Flusser in the book Towards a Philosophy of Photography, and the scientific fiction story The Bicentennial Man, written by Isaac Asimov, some ideas on pedagogical action and the use of technical images in school context are proposals, considering the creation exercise and the sensitive knowledge, working with technical images for instance , as condition for becoming human.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noeli Batista dos Santos

Mestranda em Cultura Visual, Licenciada em Artes Visuais e Bacharel em Design Gráfico, Universidade Federal de Goiás

Alice Fátima Martins

Doutora em Sociologia, SOL/UnB

References

ASIMOV, Isaac. O homem bicentenário. Porto Alegre: L&PM POCKET, 1997.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.

BERGER, John. Modos de ver.Tradução Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

DOMINGUES, Diana. Tecnologias, produção artística e sensibilização dos sentidos. In: A educação do olhar (Org. Analice Dutra Pillar). Porto Alegre: Mediação, 2003, p.37- 69.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Itinerário de uma crise: a modernidade. Curitiba: Ed. Da UFPR,1997. _____. O sentido dos sentidos – a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARTINS, Duprat. Territórios recom binantes – Arte e Tecnologia/Debates e Laboratórios. Coleção Instituto Sérgio Motta 3. Coleção Cultural. São Paulo, 2006.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, m udança educativa e projeto de trabalho. Tradução: Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

JOLY, Martine. I ntrodução a analise da im agem . Tradução Marina Appenzeller. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996.

MACLUHAN, Marshall. MacLuhan por MacLuhan: conferências e entrevistas. Trad. Antônio de Pádua Danesi. Org. Stephanie McLuhan e David Staines. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

MANGUEL, Alberto. Lendo im agens: um a história de am or e ódio. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1998.

OSTROWER, F. Universos da arte. Rio de Janeiro: Campus, 1983.

_____. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1991.

PLATÃO. A República. Org. Jacó Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2006.

PLAZA, Julio, TAVARES, Monica. Processos criativos com os m eios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

Published

2010-10-25

How to Cite

Santos, N. B. dos, & Martins, A. F. (2010). The Eva Image. Revista Digital Do LAV, 2(2), 044–056. https://doi.org/10.5902/198373482178