From the social context to the architectural space: an internship experience in visual arts

Authors

  • Leila Adriana Baptaglin

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482156

Keywords:

Arquitetura, Organização espacial, Educação

Abstract

The present paper converges to the point of the interrelationship of the artistic elements, spatial structures, tridimensional (shape, line, perspective, space) of the architectural space with the contemporary social context. Therefore, concepts and knowledge about the architectonic artistic space were intended to be constructed with the participation of students through the practice on training by the visualization of the works and its surrounding spaces as a possibility of making. Based on that, it was intended to instigate students’ perception as means of making them perceive that their habitual values are of the most importance for the comprehension of how the buildings are introduced in the society and History of Art. It will provide to high school students a new glance upon the architectural buildings, consequently, making them considerate their routine, their spaces and actions as valuable aspects in their lives. As a result, their conception of space in an artistic/architectonic construction is developed from students’ structuring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leila Adriana Baptaglin

Mestranda inserida na Linha de Pesquisa “Educação e Artes” do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da UFSM

References

ARANHA, M.E.P.M. Temas de Filosofia. 3ª ed. Ver. São Paulo: Moderna, 2005.p.135 e 136.

ARANTES, O. O lugar da Arquitetura depois dos Modernos. São Paulo: EDUSP, 1995.

ARNHEIM, R. A dinâmica da forma Arquitetônica. 1ª ed. Lisboa: Editorial Presença, 1988.

BARBOSA, A.M. (org). Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1974.

LAROSSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Leitura SME – número 4. julho. Campinas: FUMES, 2001.

FERRAZ, M. H. C.T.; FUZARI, M. F. R. Metodologia do ensino da Arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FERNANDES, C. M. B. O espaço-tempo do estágio nos movimentos do curso: interrogantes, desafios e construção de territorialidades. In: Anais Trajetórias e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas - XIV ENDIPE, 2008.

FRANZ, T. S. Educação para uma compreensão crítica da Arte. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2003.

FREEDMAN, Kerry. Enseñar la Cultura Visual: Currículum, estética y la vida del arte. Ediciones Octaedro S.L: Barcelona, 2006.

GAUTHIER. C. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1998.

LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. In. Revista Iberoamericana de Edcucación, 2005.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (BRASIL). Resolução CNE/CP n° 2 de 19 de fevereiro de 2002. In: PIMENTA, S.G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

OLIVEIRA, J.; GARCEZ, L. Explicando Arte. Rio de Janeiro: Ediouro, 2003.

PIMENTA, S. G. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

ZABALA, A. A Prática Educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2010-10-25

How to Cite

Baptaglin, L. A. (2010). From the social context to the architectural space: an internship experience in visual arts. Revista Digital Do LAV, 1(1), 201–211. https://doi.org/10.5902/198373482156