Escaping from the school of the past: art within life

Authors

  • Lucia Gouvêa Pimentel Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819862

Keywords:

Learning in the Arts, Artistic ambience, Contemporary Art/Education

Abstract

Rethinking learning in the Arts in contemporaneity implies revisiting and rethinking the past, seeking to understand its contexts and legacies in order to better understand the contemporary context and identify the educational potential of Art. On the basis of current ambiances in the field of Art and in what is considered as the field of Education, this paper raises issues of discussion so that the importance of Art teaching and learning in school contexts are considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Gouvêa Pimentel, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Professora Titular da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Coordenadora Adjunta da área de Artes/Música para o Mestrado Profissional da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES e Conselheira do Instituto Arte das Américas

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1978.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Arte. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 1997.

BULHÕES, Maria Amélia (org.). As novas regras do jogo: o sistema de arte no Brasil. Porto Alegre: Zouk, 2014.

DEOUD, Fernando. Arte: Ambiência Estética, Imaginativa e Metafórica. Dissertação de Mestrado em Artes, EBA/UFMG, 2005.

DEWEY, John, Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

EFLAND, Arthur D. Art and Cognition: integrating the visual arts in the curriculum. New York: Teachers College and National Art Education Association, 2002.

LACERDA, Nilma Gonçalves. Manual de Tapeçaria. Rio de Janeiro: Philobiblion, 1986.

MOREIRA, Antônio Flávio. Currículos e programas no Brasil. Campinas, SP: Papirus, 1995. Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Ensino/Aprendizagem de Arte e sua pesquisa: possibilidades e desafios. In: ROCHA, M.A.; SOUZA, J.A.M. Fronteiras e alteridade: olhares sobre as artes na contemporaneidade. Belém: PPGARTES-UFPA, 2014.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Limites em expansão: licenciatura em artes visuais. Belo Horizonte: C/Arte, 1999.

RUPP, Bettina. Da organização de exposições à curadoria: considerações sobre a formação da atividade no país. In: BULHÕES, Maria Amélia (org.). As novas regras do jogo: o sistema de arte no Brasil. Porto Alegre: Zouk, 2014, p.77-104.

SOUZA, J.A.M.; PIMENTEL, L.G. Apresentação. In Anais do 23º Encontro Anual da ANPAP. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2014/ANAIS/ANAIS.html#. Acesso em: 12/01/2015.

TOMASELLO, Michael. Origens Culturais da Aquisição do Conhecimento Humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosacnaify, 2002.

Published

2015-08-30

How to Cite

Pimentel, L. G. (2015). Escaping from the school of the past: art within life. Revista Digital Do LAV, 005–017. https://doi.org/10.5902/1983734819862

Issue

Section

Dossiê: Repensar os Fundamentos da Educação das Artes na Contemporaneidade