Escaping from the school of the past: art within life
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734819862Keywords:
Learning in the Arts, Artistic ambience, Contemporary Art/EducationAbstract
Rethinking learning in the Arts in contemporaneity implies revisiting and rethinking the past, seeking to understand its contexts and legacies in order to better understand the contemporary context and identify the educational potential of Art. On the basis of current ambiances in the field of Art and in what is considered as the field of Education, this paper raises issues of discussion so that the importance of Art teaching and learning in school contexts are considered.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1978.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Arte. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 1997.
BULHÕES, Maria Amélia (org.). As novas regras do jogo: o sistema de arte no Brasil. Porto Alegre: Zouk, 2014.
DEOUD, Fernando. Arte: Ambiência Estética, Imaginativa e Metafórica. Dissertação de Mestrado em Artes, EBA/UFMG, 2005.
DEWEY, John, Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
EFLAND, Arthur D. Art and Cognition: integrating the visual arts in the curriculum. New York: Teachers College and National Art Education Association, 2002.
LACERDA, Nilma Gonçalves. Manual de Tapeçaria. Rio de Janeiro: Philobiblion, 1986.
MOREIRA, Antônio Flávio. Currículos e programas no Brasil. Campinas, SP: Papirus, 1995. Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Ensino/Aprendizagem de Arte e sua pesquisa: possibilidades e desafios. In: ROCHA, M.A.; SOUZA, J.A.M. Fronteiras e alteridade: olhares sobre as artes na contemporaneidade. Belém: PPGARTES-UFPA, 2014.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Limites em expansão: licenciatura em artes visuais. Belo Horizonte: C/Arte, 1999.
RUPP, Bettina. Da organização de exposições à curadoria: considerações sobre a formação da atividade no país. In: BULHÕES, Maria Amélia (org.). As novas regras do jogo: o sistema de arte no Brasil. Porto Alegre: Zouk, 2014, p.77-104.
SOUZA, J.A.M.; PIMENTEL, L.G. Apresentação. In Anais do 23º Encontro Anual da ANPAP. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2014/ANAIS/ANAIS.html#. Acesso em: 12/01/2015.
TOMASELLO, Michael. Origens Culturais da Aquisição do Conhecimento Humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosacnaify, 2002.