Interactive Music Education: interdisciplinary proposals to educational technologies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734819521Keywords:
Visual Music, Interactive Music Education, Networked Educational TechnologyAbstract
This article aims to reflect on interactive, aesthetic, and technical objects and their interdisciplinary possibilities for the field of Music Education and Visual Arts within the perspectives of contemporary art and Networked Educational Technologies. With an empirical / qualitative character, it aims to think about the visual-music-educational training through the use of Information and Communication Technologies (ICT), Musical Performance, Composition and Visual Music. As practice, the research sought to understand the poetics and sound narratives by means of sound-musical interpretation of visual and physical performances, making use of Visual Music resources interactively. The work resulted in the production of a free, improvisatory style composition, by a student orchestra, from a school in a city in the state of Rio Grande do Sul.Downloads
References
ALMEIDA Jr., Adolfo Silva de. Conversando a gente se entende: improvisação e procedimentos composicionais. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós Graduação da UFRGS. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
BASBAUM, Sérgio Roclaw. Fundamentos da Cromossonia – Sinestesia, Arte e Tecnologia. Dissertação. PUC – São Paulo. 1999.
CASTELÕES, Luis Eduardo. Conversão de imagens para sons através de três classes do OpenMusic. “COMUS – Grupo de Pesquisa em Composição Musical da UFJF” Instituto de Artes e Design. Univ. Fed. de Juiz de Fora. MG. 2010.
LUND, Cornelia and LUND, Holger (Eds.); Audio. Visual - On Visual Music and Related Media, Stuttgart. Arnoldsche Verlagsanstalt GMBH, 2009. ISBN: 978-3-89790-293-0 (inclui DVD)
MCNIFF, Shan. Art-Based Research. In: Knowles (Handbook). Editor Jessica Kingsley Publishers. (1998). Disp. em: https://www.unimozarteum.at/files/pdf/fofoe/ff_abr.pdf. Acesso em: 15 abril de 2012.
MORITZ, William. The dream of color music, and machines that made it possible. Disponível em <http://www.awn.com/mag/issue2.1/articles/moritz2.1.html. Acesso em: 23/09/2014.
OLIVEIRA, André Luiz Gonçalves. Paisagem Sonora como obra híbrida: espaço e tempo na produção imagética e sonora - Curso superior de Música da UFMS. SEMEIOSIS - Semiótica E Transdisciplinaridade em Revista - Transdisciplinary Journal Of Semiotics – Maio de 2011.
SALLES, Filipe. "Imagens musicais ou música visual - um estudo sobre as afinidades entre o som e a imagem, baseado no filme 'fantasia' (1940) de walt disney" Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC/SP. - Defendida em SÃO PAULO, 24 de Junho de 2002, Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/filipe/tesemestrado/. Acesso em: Set. 2014.
SULLIVAN, Graeme. Making Space: The Purpose and Place of Practice-led Research. In Practice-led Research, Research-led Practice in the Creative Arts. Organ. por Hazel Smith e Roger Dean. 2009.