(De)colonializations: from which contexts we speak when talking about distance education?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734810728Keywords:
Distance Education, Disturbances, (De)ColonializationAbstract
We are teachers in the Federal University of Goiás and for the past five years we dedicated our efforts to visual arts teacher’s education in distance teaching degrees. In this text – organized in three parts – we will share thoughts that were presented during the III International Colloquium of Education and Visualities, which took place at the Federal University of Paraiba in December 2011, departing from some ‘disturbances’ about our experience as professors/coordinators of a distance degree. In order to think about which are the disturbances and how they happen, we work with the double concept of '(de)colonialization', highlighting some contradictions, conflicts and displacements driven by a double perception of colonializing/decolonializing from the standpoint of our experience with distance education in the context of higher education at UFG.Downloads
References
AGUIRRE, Imanol. Questões Multiculturais para o Ensino da Arte. In: Módulo 6. Universidade Federal de Goiás. FUNAPE/CEGRAF. Goiânia, 2010.
BARBOSA, Ana Mae. Artes e Culturas Visuais. Anais do XX CONFAEB. Faculdade de Artes Visuais da UFG. 2010.
BARBOSA, Ana Mae e AMARAL, Lilian. Interterritorialidade - mídias, contextos e educação (Editora Senac São Paulo e Edições SESC SP),São Paulo. 2008.
BAUTISTA, Guillermo; BORGES, Federico; FORÉS, Anna. Didática universitária em entornos virtuales. Narcea Ediciones: Madrid, 2006.
BHABHA, Homi. O Local da Cultura. Tradução de Myriam Avila; Eliana Lourenço de Lima Reis e Glaucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte, Editora UFMG, 1998.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Rio de Janeiro: Vozes, 1990.
CUNHA, Luiz Antonio. Ensino Superior e Universidade no Brasil. 2ª. Edição. In LOPES, Eliane Marta Teixeira e FILHO, Luciano Mendes de Faria, VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
DE DIEGO, Estrella. Travessías por la incertidumbre. Editorial Seix Barral, S. A. Barcelona, 2008.
FANON, Frantz. Piel Negra, máscaras blancas. Ediciones Akal, S.A.Madrid, 2009.
GUIMARÃES, Leda. Metáforas para o ensino de artes visuais na modalidade EAD. Licenciatura em Artes Visuais: módulo introdutório. UFG/FAV/CIAR. Goiânia: CEGRAF/UFG, 2008.
GUIMARÃES, Leda. Deslocamentos na formação de professores de artes visuais na modalidade a distância. In GORDILHO, Viga (org.) ANAIS do 19º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “Entre Territórios” - Cachoeira – Bahia, 2010a.
GUIMARÃES, Leda. e OLIVEIRA, Ronaldo. Formação docente e estágio curricular em artes Visuais na modalidade de ensino a distancia: Entre a realidade e a possibilidade de se criar uma escola em expansão. 33ª. ANPED – Caxambu –MG. 2010b.
GUIMARÃES, Leda. e GUIMARÃES, Alexandre. Cartografando representações docentes no espaço www. In: "Subjetividades, utopias e fabulações". Anais do 20º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Sheila Cabo Geraldo, Luiz Cláudio da Costa (orgs). - Rio de Janeiro: ANPAP, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SOUZA, Lynn Mario T. Menezes de. Hibridismo e tradução cultural em Bhabha. In: ABDALA JÚNIOR, Benjamin (org). Margens da cultura: mestiçagem, hibridismo & outras misturas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004. P. 113-133.