Communication and meaning construction in teacher education: work by many hands

Authors

  • Tania Maria Esperon Porto Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul
  • Maristani Polidori Zamperetti Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul
  • Lourdes Helena Rodrigues dos Santos Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464449735

Keywords:

Collaborative Construction, teaching formation, sense.

Abstract

This text aims to bring a crop of three processes of research conducted in different contexts: two public schools in elementary and high school and a public university, with the confluence of the experience of communication, sharing and collaborative construction of meaning experienced by us, educators and researchers. We talked to teachers and the media and their languages. We have lived and investigated processes of teacher training in communicative methodology, which made it possible to create experiences, to ask questions and reflections about everyday teaching, treated in the light of theoretical education and communication. The communication practices provided practical experiences of the world, reveal directions of teachers, allowing an interaction between subject and their contexts. Working among several different people is to provide means to cope with complex situations that individually we can not manage.

Author Biographies

Tania Maria Esperon Porto, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

É graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade do Rio Grande (FURG) onde trabalhou por quase vinte anos. Tem Mestrado em Tecnologia Educacional pelo INPE (S.J.Campos/SP); Doutorado em Educação (USP). Atualmente é professora, pesquisadora e orientadora em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado da Faculdade de Educação da UFPel;. É coordenadora do Grupo de pesquisa: Educação, Comunicação e Formação docente CNPq/UFPel.

Maristani Polidori Zamperetti, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

Professora Adjunta no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, RS, onde ministra disciplinas na área de Fundamentos da Educação em Artes Visuais. Doutora e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação (PPGE/FaE/UFPel). Professora Convidada do Mestrado em Artes Visuais no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV/CA/UFPel). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Artes – Especialização Lato Sensu. Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais” (PPGAV/CA/UFPel).

Lourdes Helena Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física na Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), e mestre em Ciência do Movimento Humano, subárea Aprendizagem Motora Na Universidade de Santa Maria (UFSM). Professora da Educação Básica da Rede Pública Municipal, com atuação na formação de professores em Nível Médio. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado da Faculdade de Educação da UFPel, na Linha de Formação de Professores: ensino, processos e práticas educativas.

Published

2014-06-18

How to Cite

Porto, T. M. E., Zamperetti, M. P., & Santos, L. H. R. dos. (2014). Communication and meaning construction in teacher education: work by many hands. Education, 39(2), 391–402. https://doi.org/10.5902/198464449735

Issue

Section

Continuous Demand