Didactic Typology in Latin America: from conflict to integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644490109

Keywords:

Latin America, Neoliberalism, Didactic

Abstract

Based on bibliographical and exploratory-descriptive research, this article aims to identify, describe, and expand a Didactic typology in Latin America. Along the way, we recognize the contributions from different perspectives in the field in order to outline confrontations to the neoliberal onslaught, which permeates Latin American education and pressures with an excessive search for educational standardization and the commercialization of educational processes. The research focuses on taking a historical look back at Didactics, while dedicating itself more diligently to identifying and analyzing different perspectives in the area that are more current and situated in the Latin American context. As a result of the research, we can mention that this article expands the work of Selma Garrido Pimenta (2019) and that of Adrián Baeza and Marcela Gaete (2022), and brings together a Didactic typology in Latin America. Given the limitations of the study, the research is organized as an invitation for researchers in the field to continue exploring the theme in order to gather concepts about Didactics in different Latin American countries, providing, therefore, greater possibilities for articulation, dialogue, and strengthening of education in this territory.

Author Biographies

Juliana Franzi, Federal University for Latin American Integration

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo e professora da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

 

Ana Carolina Faustino, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na UNESP de Rio Claro e professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Câmpus de Naviraí (UFMS/ CPNV).

References

ALVES, A. G. de R.; NUCCI, L. P. Concepções de gestão educacional nos países da América Latina: Brasil e Chile. J. Pol. Educ-s, Curitiba , v. 15, e83220, 2021 .

BAEZA, A.; GAETE, M. Acontecimento, subjetividade e historicidade: coordenadas críticas na didática latinoamericana. Perspectiva, Florianópolis, v. 40, n. 3, p. 1-20, 2022.

BATISTA, D. E. A didática de Comênio: entre o método de ensino e a viva voz do professor. Pro-Posições, Campinas, v. 28, p. 256-276, 2017.

BEHARES, L. E. Saber y lengua en la educación de los sordos. Boletin de Linguistica, Caracas, v. 18, n. 26, p. 157-172, 2006. Disponível em: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97092006000200006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 27 nov. 2024.

D’AMBROSIO, U. A Metáfora das Gaiolas Epistemológicas e uma Proposta Educacional. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 9, n. 20, 2016.

CANDAU, V. M. F. (Org.). A Didática em questão. 36ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CANDAU, V. M. F. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008.

CANDAU, V. M. F.; KOFF, A. M. N. S. E. A Didática Hoje: reinventando caminhos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 329-348, 2015.

COMENIO, J. A. Didática magna. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CUNHA, M. V. da. A psicologia na educação: dos paradigmas científicos às finalidades educacionais. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 51-80, 1998.

D'ÁVILA, C.; FERREIRA, L. G.; ZEN, G. Ateliê didático: reverberações da didática sensível na formação de professores universitários. Revista Estreiadiálogos, Braga, v. 1, p. 141-158, 2018.

DAVINI, M. C. Conflitos teóricos na evolução da didática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 24-36, 1996.

DUARTE, N. Vigotski e o "aprender a aprender": crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.

FARIA, L. R. A. Entrevista com Selma Garrido Pimenta. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 3, p. 129-153, 2011.

FRANCO, M. A. S. Por uma didática decolonial: epistemologia e contradições. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e240473, 2022.

FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de Pedagogia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 63-97, 2007.

FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática Multidimensional: Por Uma Sistematização Conceitual. Educação & Sociedade, Campinas v. 37, n. 135, p. 539-553, 2016.

FREIRE, P. Política e educação: ensaio. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 40ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 4ª ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

GOULART, M. A. Comenius & Educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 166-167, 2002.

GRAMSCI, A. Odeio os indiferentes: escritos de 1917. São Paulo: Boitempo, 2020.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 3ª ed.. São Paulo: Perspectiva, 1990.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 9ª ed. São Paulo: Edições Loiola, 1990.

LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, 2004.

LIBÂNEO, J. C. O campo teórico e profissional da Didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: FRANCO, M. A.; PIMENTA, S. G. (Orgs.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2010. p. 43-73.

LEÃO, D. M. M. Paradigmas Contemporâneos de Educação: Escola Tradicional e Escola Construtivista. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 107, p. 187-206, 1999.

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007.

LINO, L. A.; ARRUDA, M. da C. C. Processos de (De)Formação de Professores: (Des)Caracterização, (Des)Profissionalização, (Des)Humanização. Cadernos CEDES, Campinas , v. 43, n. 121, p. 90-100, 2023.

MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Rumo à outra didática histórico-crítica: superando imediatismos, logicismos formais e outros reducionismos do método dialético. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, p. 1-28, 2019.

MELO, A. de; URBANETZ, S. T. Fundamentos de didática. Curitiba: Ibpex, 2008.

MESQUIDA, P. Catequizadores de índios, educadores de colonos, Soldados de Cristo: formação de professores e ação pedagógica dos jesuítas no Brasil, de 1549 a 1759, à luz do Ratio Studiorum. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 235-249, 2013.

PAIVA, W. A. de; JUNGES, M. A atualidade da filosofia de Rousseau. IHU On-lLine, São Leopoldo, n. 410(UNISINOS), 2012. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/4804-wilson-alves-de-paiva-1 Acesso em 11 março de 2025.

PAIVA, W. A. de . O Legado dos Jesuítas na Educação Brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 4, p. 201-222, 2015.

PIMENTA, S. G. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, M.; NASCIMENTO, C. D.; ZEN, G. (Orgs.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas, Salvador de Bahía: EduUFBA, 2019ª. p. 19-64.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 247-271, 2013.

QUINTAR, E. Didáctica no parametral: sendero hacia la descolonización. Cidade do México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina A. C., 2008.

QUINTAR, E. La enseñanza como puente a la vida. Cidade do México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina IPECAL A. C., 2009.

ROUSSEAU, J. J. Emílio, ou da Educação. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 32ª ed., Campinas: Autores Associados, 1999.

SOUZA, R. A educação segundo o princípio da natureza em Jean Jacques Rousseau. 2021. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, 2021.

SUANNO, M. V. R. Educação e formação de um pensamento de comprometimento com o bem comum: abordagens didáticas emergentes. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 20, n. 3, p. 9-20, 2022.

TRINDADE, R. Reconhecer os alunos para reinventar a escola: da afirmação de uma necessidade aos equívocos de um desejo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 265-285, 2009.

VIDAL, D. G. 80 anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 577-588, 2013.

ZANATTA, B. A. O método intuitivo e a percepção sensorial como legado de Pestalozzi para a geografia escolar. Cadernos CEDES, Campinas, v. 25, n. 66, p. 165-184, 2005.

Published

2025-05-26

How to Cite

Franzi, J., & Faustino, A. C. (2025). Didactic Typology in Latin America: from conflict to integration. Education, 50(1), e77/1–31. https://doi.org/10.5902/1984644490109